Učitelj

106 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

Осим ових главних напомена које су на штету учитеља, има у овом закону и добрих страна односно школе и њеног уређења као: што деца по навршеној седмој години полазе у школу; што школске зграде подижу окрузи а не општине; што су заведена забавишта, особито за извесне крајеве; што су заведене грађанске школе и т.д.

Устављајући се за овај мах на овим напоменама,, изјављујемо жељу да се наше бојазни не обистине, а већ имаћемо прилике и потребе, да нарочито и опширније проговоримо о појединим одредбама новог закона о пародним школама. “ |

аи ____-> • ++ ==——_____---_-

ЧИТАЊЕ РУКОПИСА У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ

На супрот општој струји, да основна, школа, напретком и успехом, у поређењу са другим школама, стоји у надмоћности, чује се и по који глас да дена из основне школе пзлаве недоучена. Упоређују се резултати успеха у старој школи с успехом нове школе, и налази се, да је она прва с напретком у преимућству, а јачина јој лежи у бољој писмености оних, који су тада учили основ. школу код полуобразованих наставника. Говорећи о овом појаву многи криве састав плана и програма за данашњу основ. школу, њихову претрпаност и нагомиланост предмета и градива, с чега долази површност и неутврђивање онога материјала, неразвијање сила којих хармонијски напредак јесте циљ основ, наставе.

У тачност закључка, да је писменост јача у оних, који су свршили основ. школу пре 30. год“, нето зито је у садањих генерација, наравно, може се посумњати. А кад би се одобрила исправност таквога мишљења, могло би се поред наведеног тражити објашњење и у томе, што су, поред учења самог читања и писања којим предметима је поглавито поклањана пажња, у њу улазила деца зрелија — дечаци ол по 10—15 год. а из ње се излазило у 14—718