Učitelj

129 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

дети се тога. „Видиш, Јово, ти ми јуче рече, да за данас немате домаћих задатака, а јутрос си кришом израдио твоје задатке. Шта си ту скривиог Како се то зове, признај,

"јер се погрешке не могу скрити«. Одговор „слагао сам“

врло ће се тешко одвојити од усница, а то је већ добар. знак, али и Ви не пропустите да му олакшате признање,

_ реците му: »„Лагао си је л “ и будите задовољени, ако Ваше

речи понови шалпатом. По свршеном признању детету ће одмах бити лакше на срцу, и то треба одмах развити. „ја се не љутим на те, Јово, него ми је много жао било, што. си лагао. Но кад си признао онда ће ти бити лакше на срцу, а и мени тако исто не ће бити више жао. Али, кажи. ми, зашто си ме јуче слагао Ти знаш да те ја волим и можеш ми све мирно казатиф“ — — „Тако, дакле хтео си радо да идеш у градину, да се играш с другом децом; да си ми то јуче казао ја бих ти јамачно допустила; онда не би требао кришом да радиш твоје задатке и онда би испали много боље. Но то није све! И твој ће учитељ да се чуди, како су ти задаци рђави, а сада је доцкан, да их још једном прегледаш, ту не помаже ништа, него му отворено мораш признати шта је било и молити, да сутра понова. боље израдиш своје задатке. Видиш колико си себи нашкодио једном једитом лажи!“ )

(БАСТАВИЋЕ СЕ)

о —авифв—= =

ЛОГИКА КАО НАУКА > Од Ф. Хармва

У историји Логике разликујемо у главноме три периода. Џрви_ период обухвата доба, стварања те науке код Грка, друга зпоха. захвата традицију у средњем веку; трећи је период ново доба: то је реформа Логике помоћу модерне Филозофије. Дакле реформа Логике је дело новијега времена и нове филозофије. Да је тако види се по правцу, који почиње од Бакона, осниваоца индуктивне Логике, као и по правцу који почиње од Декарта, у коме се предлаже спекулативно поступање Математике за образовање укупних знања.

Садржином својом и својих закона Логика заузима нарочити положај према свима наукама. Логика има за све науке законодавну | силу т. ј. силу законодавца и мора се сматрати као дисциплина,