Učitelj

ПРОТИВУ СИСТЕМА ВОЂЕЊА УЧЕНИКА 991

школи, да је успех у том погледу поред свију напора незнатан. Школско је васпитање управо само један Фактор, поред многих других, некада јачих и од већег утицаја, а који су често ометња школском пословању. Искуство учи, да много пута домаћи и улични живот за час сруши оно, што је школа недељама зидала. Системом вођења ученика, дакле, треба да се постигне истинска, поправка : „јер учитељ има бољу прилику да упозна индивидуалност једног ученика.“ И ако школа не даје довољно прилика учитељу да може дубље познати у оној маси ученика (60—80) особине појединих ученика, ипак, и кад би се то могло, то каква је практична употреба од тога 2 Каква би онда разна поступања морала наступити. само у једном часу! Сваки учитељ, који има своју рођену децу, зна, како је тешко кад их има само двоје или троје да поступа према сваком поједином увек и свуда сходно особинама његовим, а како кад је 60—80 ученика! Само је релативно могуће, а и нужно, да се поступа, према, дечјим особинама.

Обзир на индивидуалност има своје границе; васпитање школско није васпитање појединаца, јер школа у детету гледа само један део (члана) целине. Дубље познавање индивидуалних особина и поступање према њима, управо је противно'циљу васпитања масе. У школи ми можемо, а и треба, поступати по општим, средњим, нормама, ми се руководимо правилима која за све вреде. Школа има увек једну тако рећи уравњујућу тенденцију, | и. управо у томе и лежи њена васпитна важност Гу ужем. смислу), она одговара свом задатку као друштвена установа. Једино су родитељи у стању да опазе и разумеју фине нијансе у темпераменту, карактеру и склоностима васпитаника, а школа може само да допуни образовање карактера. Истина доста претерано, али неги неумесно вели Жан _Пол-у „Левани«“ (Рекламово издање): »туђем се детету може дати само настава, а своме „васпитање.“ Е:

УЧИТЕЉ 15