Učitelj

240 ; ПТКОЛСКО КРЕТАЊЕ У СВЕТУ

РАНА ад 144 Ра

· су они на место мајке тога детета. При том се покавало, да би само један мали проценат деце умео с преступником тако поступити, као што би поступио одрастао и уман човек. Дете живи у свету опажања, који је из основа различит од света, У коме је одрастао човек. И да ли не би требало, да ми виђемо у дечји свет; опажања, у место што од њега тражимо, да се оно испне у наш У овом случају то значи, да на дете најсигурније делује „Физичка реакција“ (по изразу проф. Бернса), и да се казна, ако се сматра за потребну, мора осниватн на таквој „физичкој реакцији“ — доказ, да извесна п сувише хумана схватања о казни не одговарају дечјем схватању. Тако служи тачно проматрање детета у неким случајима управо на то, да потврди, да ојача, старе традиције, у место да их ослабт, јер их ставља на научну основу. — И остала предавања професора Бернса кретала су се у том правцу. Ствар се тиче тога, да се тачно испитају природне нормалне склоности дечје, да би се оне, било прилагођивањем, било сузбијањем могле употребити у васпитању или да се при васпитању не испуштају из вида. У осталом, цео покрет, који на то циља, још је у почетном стадијуму. У Енглеској њега је подстакло неколико учитеља, који су учествовали на, педагошкој конференцији (Едписаћопа] Сопегепсе) у Чикагу, и подстакли оснивање 1894. британског друштва за проучавање деце (Вешаћ сипа Зиду Аввосјаћоп); ово друштво се од тог доба знатно ојачало. Може се узети, да ће се подстицаји, које лично чини такав ауторитет, као што је професор Бернс, показати још плоднијим него подстицаји, које је чинила она конференција у Чикагу 1893., па и ако се само сталан активан рад на проучавању деце (сћ двиду) може очекивати од сразмерно малог броја. — У педагошким круговима, Енглеске опште познати и уважени Сер Јавош Фич (5 Јоећпа Киећ) истакао у једном, с много хумора вачињеном предавању »0 народној галерији животописа“ и њеном значају за учитеље (Манопа! Роган СаЏегу и њен значај за учитеље) потребу и велику вредност драматско-биограФског обрађивања историје, показавши још и то, како учитељ може у великој збирци слика и живота увек наћи за себе поуке и подстицаја на рад. — На томе, што се у опште ствара подстицање и „сваком по нешто“ пружа, на томе се и оснива висока вредност таквих зборова, као што је био летошњи учитељски збор лондонскога Ехбецпоп остефу-а.

ж

Просветни и школски преглед у Енглеској можемо у овој свесци завршити неколиким напоменама о припремама за излагање стање просвете на будућој париској изложби (1890.). Лаворике, које је побрала Немачка на изложби у Чикагу, не дају Енглезима, да мирно спавају. Краљевска, комисија, која је установљена за спремање за париску изложбу, изабрала је један пододбор, коме је стављено у задатак, да изнесе на изложбу што је могућно прегледнију слику енглеске школе и просвете. Одбор је пре кратког времена позвао од прилике на стотину заступника свих завода за образовање, почињући од дечјих забавишта па до универзитета, да му