Učitelj

ПРОСВЕТНИ ЗАПИСИ

> и [2

|

1. Неговање или потпомагање природнога развитка телесног и душевног ; 2. Навикавање на правилан живот посебно и у друштву; и 3. Настава или прибављање знања и увиђања, којим се допуњава и утврђује васпитање. У своме школском раду учитељ мора узимати у обзир све три ове радње васпитања. Ниједна се од њих не сме замнемарити, ниједна, „се од њих не сме развијати на штету друге.

Колика се пажња обраћа у школскоме раду на васпитање и колико је оно унапређено, најбоље и најлакше се може опазити по реду, који у школи влада, по начину, како ве иде у цреву и богомољи приступа, по начину, како ученици долазе у школу и како одлазе кући, по њиховој послужности и готовости да се свагда одазову жељи'и упуту учитељевом. С тога је потребно, да се.у школскоме раду обраћа на све ово најозбиљнија пажља. Развијање наклоности према реду и неговања послушности нека вам је поглавита брига. Али рад и послушност не треба и не смеју да буду само и једино изнуђени; они треба да проистичу и из увиђања

и добровољпости ученика. Ово ће моћи само онда да буде, ако између

учитеља и ученика постоје правилни, искрени, срдачни односи, ако су ти односи засновани на истинској неизвештаченој љубави учитељевој према деци у опште. Тада ће се и ученици такмичити, ко ће боље да испуни жеље и упуте учитељеве. Они ће чинити све што хоће учитељ само да његову љубав не изгубе. У '

Где су ред и послушност како треба засновани, ту је и дисциплина осигурана. А 663 добре дисциплине не може се ни замислити успешан рад у школи, без дисциплине не може бити ни успешне наставе. Ред; послушност и у опште добра дисциплина потпомажу успех у настави. А настава опет треба да допуњава и потпомаже васпитање. Настава је дакле само онда добра ако је она васпитна.

Потпуно васпитна настава може бити само онда, ако је удешена у свему по правилима и захтевима методичким. За ово је потребно да се учитељ и као васпитач и као наставник марљиво припрема за сваку лекцију, за сваки час предавања. Озбиљан и своме послу миредан учитељ, никада не долази на часове неспреман. Ви сте упућени у оној школи, у којој сте се образовали, како треба спремати лекције, По тим упутима треба и да, радите. За сваку лекцију, за свако предавање, треба предходно размиблити добро и свестрано: о циљу који се има предавањем постићи; о на_ставној грађи, коју треба одабрати и обрадити; о распореду грађе и реду. којим ће се обрађивати; о начину како ће се обрађивати; и о средствима, која ће се употребети при обрађивању наставне грађе. Врло је незгодно кад учитељ изиђе пред ученике АВА па 50 и говори без смишљеног реда. 5

Вама су познати сви закони и правила методичка, по којима треба, спремати сваку лекцију и предавање, јер сте то учили и о томе стеи учитељски испит полагали. Али ја ћу да вас опет само подсетим на та правила и законе, те да не остане међу нама никакав неспоразум. Настава може бити потпуно васпитна само онда, ако је она удешена по тим правилима и законима методичким. Зато ћу и ја кад вам у школу дођем мотрити и ценити, је ли ваше предавање сепремљено, смишљено и удешено по методичким захтевима. Ти су захтеви у главноме ови: