Učitelj

642 ПРОСВЕТНИ ЗАПИСИ

и доцније, сваки пут, кад год хоће да изазове дечје представе на којима би зидао даљу наставу. Нарочито у већим варолима деца, немају оних предетава, које су основ нашег духовног живота. У унутрашњем свету те деце недостају елементарне представе из најближе околине; њима су неповнате многе и многе представе које стоје у вези са шумом, равницом, брдом, пољем, долином и реком; већина нема ни појма о разним људским занимањима. Да би се утицај варошког живота довољно расветлио, упућена ву дотична питања ђацима берлинских школа. Кад су одговори еређени, нашло се да око 70 одето ниву ни појма имали о сунчевом изласку, 5: одсто ниву ни једанпут видели сунчев залазак; 76 одсто нису видели рову, 75 одсто нису видели живог зеца, 64 одсто нису знали шта је веверица; 60 од сто нису никад чули кукавицу, 82 од сто нису видели шеву, 49 од сто — жабу, 53 од сто — пужа, 37 од сто — бреву, 59 од сто — њиву, 66 од сто — село, 67 од сто — "брдо и 89 од ето — реку. Нека су деца тврдила да су видела море, но кад ву о томе мало по (робније испитана, видело се, да под морем разуму акваријум (рибњаке и остала. сместишта, за водене животиње и биље). Па кад дете долази у школу таквом оскудном ревервом представа о природи и њеним појавама, онда учитељ нема темеља на коме ће зидати евоје здање. Варошка деца, дакле, немају најважније појмове: једном речи у њих нема земљишта ва своје доцније образовање,

Пружајући деци тако оскудан и мршав материјал за образовање представа о елементарним природним појавама, веће вароши у исто време пружају деци масу утисака од шумног и сујетног живота, утисака површних и несталних, због чега је, по речима једне примедбе у. „Ба. Кпађеп-Налдалћ,“ варошки живот угодан за развијање многостраности на штету темељитости : за развијање сувишне осетљивости без довољног упута и потребне поуке. Дете, на тај начин може уобравити да је све видело, да све Зна, све научило, и све испитало, и ако оно или ништа не зна, или ако је што видело и научило онда о свему томе зна, само површно. Последице таквог ненормалног тока развијања —- зрелост и преситост пре времена — показују се најраније и најеклатантије у школи. Дете, које још пре школе испољава масу утисака тим самим показује да је, према својим годинама, неспособно. — Ти утисци временом лако прелазе у лабавост и досаду, и бали онда, кад би од младића требало очекивати потпуни и природни развитак свих његових моћи, ми често, место тога, видимо само једну немирну натуру која ве размеће на све стране. Није без основа и разлога што се педагови боре противу тих обилних утисака који одвраћају пажњу; што се боре противу случајно добивених утисака — путем озбиљног системског школског рада. Међутим ако прибегнемо само једном таком средству, онда нећемо имати никаквог успеха. Веома штетно утиче приватно учење код куће, које се предувима као допуна школској настави. Чак и онда, кад приватно домаће учење служи као средетво и допуна школским предавањима, може се врло лако десити, да дете код куће раније изради школски задатак, па у шкоди нема шта да ради, или, домаће учење руши правилан ток школске наставе, или, најпосле, дете бе и сувише оптерећава послом ; његова радиност троши се и слаби. у

Упоредо са брзом сменом сувише силних утисака и интереса налазимо у великим варошима, нарочито у богаташа, излишну раскош у сваком погледу, која води моралном опадању. Свима је добро познато да се још у младости треба навикавати на штедњу и простоту, па ипак то не. смета богатијој класи да одвише мази и нежи своју децу. Колико услужних руку има дете на расположењу чак и онда, кад би требало а и могло само ла уради оно, што је нужно и потребно.