Učitelj

ФРАГМЕНТИ ИЗ МЕТОДИКЕ

а ИЕ па Ен па но ===

После оваке анализе или припреме долази још један пут поново ближе одређивање наставнога циља, и ово се зове специјални циљ. (На пример: Данас хоћу да вам причам о другом устанку из историје српског народа. (То је циљ). Припрема би била потсећање на свршетак првога устанка, на зле и несрећне прилике, које су овладале српским народом после пропасти првога устанка, као и на то, ко је могао још у оним несрећним данима да помогне српскоме народу. Могао му је да притече у помоћ вам Бог, и он му је и притекао тиме, што је у српском: народу оставио једног великог и недостижног човека. јунака и Србина, који је поново повео свој народ у борбу на смрт или живот, и то је био Милош Обреновић. Сад. долази причање о животу и раду Великога Милоша. Причање о другом устанку, то је циљ; а причање о Милошу Обреновићу, то је специјални циљ.

Анализа је, дакле, други ступањ у настави. После постављеног циља долази анализа, и на овоме ступњу предавања имају да се припреме ученици за примање новога; знања, које ће доћи у трећем ступњу, о коме ћемо одмах за овим говорити опширније. У анализи се не казује ученицима. никакво ново знање, него се ученичко знање, ако га има и колико га има о ономе што је истакнуто за циљ предавања, пречишћава и еређује, и што је најглавније : изједначује се то знање код свих ученика, тако, да сви буду приближно. | подједнаки и подједнако способни за примање и разумевање новога знања, које ће тек имати да дође. У анализи пита наставник ученике да кажу све што знају и ако знају о ономе што ће се предавати. 'То што поједини ученици знају и кажу, а то су обично понајбољи и најдаровитији: ученици, то у том разговору имају да науче и сви остали ђаци, који то нису знали. Ако би то ученичко знање у у анализи било у нечем погрешно и наопако, то се одмах исправи и правилно утврди, и то опет имају да запамте:

УЧИТЕЉ 52.