Učitelj

пет састанака, и на њима су чланови износили своје примедбе на поједине уџбенике, дебатовали су о методима при предавању појединих предмета, држали угледна предавања и о истима дебатовали и саставили: „Правилник удружења“ 81, јануара ове год. који је главни надзорник одобрио.

Радујемо се што су се и браћа Црногорци -- учитељи почели удруживати у учитељску заједницу, па макар и у једној само нахији, и желећи им сваки напредак у удружењу, надамо се,да ће се по њиховом примеру удружити сви учитељи црногорски у једно удружење.

Нова наставна основа за основне народне школе у Угарској. Угарско министарство просвете спрема нову наставну основу за основне народне школе у Угарској. Пошто се та основа у неколико тиче и основних српеких школа у тој вемљи, рећи ћемо о њој неколико речи. Министар просвете је пре кратког времена разаслао појединим већим учитељским удружењима неке одељке из те основе, да донесу свој суд о њој. Основу је израдио Просветни Савет у Пешти за школе са шест разреда, а првобитну оенову израдили су неколико управитеља пештанских основних школа, којису уједно и чланови Просветног Савета. „Али тај њихов рад претрпео је у Просветном Савету толике ивмене, да је једва што и остало од тога њиховог рада. Тако, управитељи су хтели да се очигледна | настава и вежбање у мишљењу и говору предаје у свих шест разреда, а Савет је то одбио. Веле, да стручни кругови потпуно одобравају учињене измене. А с друге стране. веле, да ни сам начин којим је рађена основа није без недостатака. Тако, за вежбање у мушком ручном раду, која вад први пут Фигурира као обавезни предмет у мушкој школи веле, да је на са свим погрешној основи, а то због тога, што се на место Гутенбергова слојда, узео проналазак једнога управитеља једне више девојачке школе у Џешти. Граматика ће се избацити из наставних пред= мета и језик ће се учити у разговорима. У читанкама ће се штампати само одабране народне песме и умотвори најбољих народних песника. Као смешна страна основе помиње се тежња Просветног Савета да се из народне основне школе отелони сваки провинцијализам. Међу тим у ствари ручнога рада узимају се у обвир женски ручни радови посебно по појединим крајевима, А тако ће исто и дечји ручни рад да се врши према домаћој индустрији појединих крајева. Што се тиче уметничких ствари, основа им даје и сувише велики циљ и тежи овоме необичним срествима. Тако, пориче деци од 6—8 година вољу за цртање и упућује их на просто посматрење. А. у погледу певања јако истиче коту и скалу. Интересно је још, да ће се остали предмети редуцирати. Што се данас учи у ју раз. основне школе из рачуна (на пр. обични равломци) пренеће се у УЈ разред. "То ће се учинити и са јевичним градивом, које ће од сада постојати под овим називом: „Јевиковна тумачења у свеви е читалачким предметима“. Што се пак гимнастике тиче, ту је новина у томе, што ће се предавати и женској деци (то до сада није било). Сада се очекују мишљења појединих учитељских удружења и зборова, од којих се с учитељске стране захтева, да озбиљно узму у претрес нову основу и да не усвоје еп ђјос предлоге Просветног Савета, који са искључењем јавности, хоће у своме затвореноме кругу да одлучи вудбину школе.

Нови програми основних и грађанских школа. — Главни Просветни Савет израдио је у неколико својих последњих седница, програме за основне и грађанске школе, и сад се само чека на одобрење г. министра просвете па да исти ступе у живот. Нису нам познати у појединостима, те не можемо ништа о њима ни говорити, а када буду објављени проговорићемо о њима.