Učitelj

ШКОЛЕ И ПЕДАГОШКИ РАД ЈАНСЕНИСТА | 451

јима. Тек отуда нек се прелази на све удаљенија времена, док се на послетку на сам почетак наше историје не дође“.

Ми смо изнели и предлог о томе: како то да се ради у нашој основној школи. Предлог је само у најкрупнијим потезима. На реду је „дебата у начелу“- И тек ако се принцип усвоји, има смисла да, се предлог и у појединостима разради.

Очекујемо да још ко прозбори коју о овој ствари, „више очију боље виде“, а не греше само нерадници. |

Р. бе.

по ране-пеје-ев——————

ШКОЛЕ И ПЕДАГОШКИ РАД ЈАНСЕНИСТА | — ЛИСТИЋ ИЗ ИСТОРИЈЕ ПЕДАГОГИЈЕ ПРЕВЕО С РУСКОГ СТ. С. СТАНИШИЋ 156 (НАСТАВАК)

У почетној настави деце, препоручује Гијо пре евега стрпљење и вештину по којој ће се наставник умети што више и што боље спустити к деци. Учитељи треба да упамте, да је с много веђим теретом екопчано примање знања код деце, него предавање истога од стране наставника. Децу најзад треба по могућству нагонити само на то, да савладају тешкоће, које су у настави неизбежне, али никад не стварати нове по евојој учитељској вољи и каприцу. Кад се узме вама садржина предмета који се уче, па с овим особине и нејако развиће дечијег ума, може се у свему томе наћи довољно тешкоћа за наставу, те онда треба и сам наставник да не ствара нове евојим невештим или неискусним начином наставе.

При обуци у писању Гијо препоручује највећу пажњу на правилно седење и правилно држање пера у руци, и све дотле, док се деца у томе добро не извежбају, не треба им допустити писање без надзора учитељева. Сваки писмени рад да је ваљан, и свагда брижљиво, чисто, лепо и тачно израђен.

да писмене задатке не треба давати речи и Фразе, које се одмах при руци нађу. Најбоље је давати моралне изреке и поуке, које ће се дубоко урезати у дечју душу и остати дечја својина свега века њихова, а уз све то бити саставни део моралне главнице дечје,

При обуци у латинскоме (правила се сва могу слободно примењивати и приликом учења ма којега странога језикал треба највише

38