Učitelj

ИЗ ПЕДАГОШКОГ ИСКУСТВА 465

срца, онда тек може да има значење праве молитве. — На тај се начин треба само молити Богу. |

30. — Због великог броја ђака, наставници нису кадри скоро никада, до једног часа пропитају све ђаке из дотичног предмета. Да памте до другог часа, који су ђаци питани, то је доста тешко, јер се лако заборави. При овоме може се водити кратка приватна белешка испитаних ђака, а могу се ђаци пропитивати по извесном. реду, који треба челће мењати. Тако једног часа могу се пропитати ђаци из две последње клупе, а другог часа из две прве, итд., или могу се једног чава испитати сви који седе с краја клупа, а другор часа ови који су до њих, итд. редом; или једног часа могу се испитати ђаци чија се имена почињу са „М“, а другог часа ићи напред или назад, итд. При овом реду могу се правити разне комбинације, само треба пазити, да неки не говоре више пута, а неки ни

једанпут. ж 81. — Добар наставник треба у школи да ради свагда тако, као да му је ту неко од старијих (или равних), који се разумеју у школском раду. У таквим случајевима он ће тешко падати у грешке и странпутице, какви случајеви нису код нас ретки. ж 39. — Наставник треба да долази свагда спреман на предавање; то је први и најглавнији услов за то да се постигне повољан успех у настави. Што наставник буде боље владао којим предмети (т.ј. што се боље буде из истог спремио), тим ће бољи и уепех да по. стигне. Главно је, што учитељ буде добро знао, то ће и ђаци добро знати. Кад наставник није спреман да предаје, онда је боље да по. навља оно што је прешао, но да натеже и крпи у предавању. ж 88. — Тешко је наставнику да изрекне ђаку праведну казну, коју буде погрешком заслужио. И судије ту греше поред оноликих прописаних закона, а камо ли наставник једне школе. Код нас се прописује званично којом казном треба ђака казнити, а што је по-

грешно. Казне су само онда праведне, ако се одмеравају према за слузи. — Ђак ударио хотимично ђака, п ако је знао да то.не ваља

чинити, — онда треба и њега избити;') ако је при писању прописа,

1), Шребациће нам ко, што препоручујемо телесну казну, кад је званичним путем укинута. На то одговарамо, да је телесна кавна само званично код нас укинуга, а она у ствари постоји скоро у свима школама. Бев ње у школи не може да буде, само је ваља саввено и обаврчво употребитим тоу крајњој невољи, кад друге кавне нису помогле.

УЧИТЕЉ Е 39