Učitelj

ВАЖНОСТ И ПОТРЕБА Школског МУЗЕЈА У СРБИЈИ 589

за боље не зна, тај за боље не може ни тежити ни радити и онда вечито остаје где је и био. |

Али то тако не сме даље остати. Срамота је живети у Европи и звати се просветни радник, а не знати барем главније ствари, које је образовани свет измислио и урадио за школу и проевету. |

А ко ће наше просветне раднике да упозна с тим% Само шнолски музеј.

То се у учитељској школи из педагогије не може све научити и знати, то се из књига не може све сазнати, — то треба видети очима својим. А где да се видиг — Наше школе не могу све то набавити, наши наставници и други школски чиниоци не могу путовати по Европи, те видети све то у школама, кабинетима, музејима и продавницама разним. А кад нам школски музеј све то прибере, онда сва· ком из Србије ту близу, пред очима као у панорами стоје школе целог образованог света. Ко пак то види, њему ће тек онда пред очима пукнути, он ће тек онда видети шта је то учити децу само језиком,и учити их уз разноврсна наставна срества. Педагогија може ваздан говорити о важности очигледне наставе и наставних срестава, па ће све то, као и до сад, наставницима бити тамно; а јасно ће им бити тек онда, кад виде разноврсна наставна срества којима се очигледна настава изводи, којима се ђацима разумевање олакшава и памћење ојачава.

После свега овога, што довде рекох, мислим да је јасно, да је школски музеј једна школа, 9 којој се има много да научи; да је то допуна учитељским шкољала, јер ће многа педагогтка и методичка начела бити јаснија кад се разгледају збирке школског музеја и, што је најглавније, школски музеј ће знатно помоћи да оно што се у учитељској школи училог не остане мртво слово. |.

У том погледу, као што рекох, нама је школски музеј потребнији него многим другим земљама. Јер у другим на-.

ним земљама, ако нема школског музеја, наставници могу