Učitelj

656 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

листа на младе даме и господу, који би хтели сваке недеље или сваких 14 дана жртвоваси 2 сахата забављању преко 10.000 сиротне деце наше, За неке крајеве пстребни су нам инструменти ва свирање, а такође нам је потребна већа количина лутака ва облачење и свлачење.

Сравните овакво старање образованих дама са оним старањем неких наших дама за — Коло Јахача и за коњске трке.

Старање за телесни развитак деце. У Берлину поред другог старања о здрављу дечјем, у последње време стај ају се да ђаци имају што више могућности да се и зими крећу по чистом ваздуху. У том циљу уређују нарочита клизалишта за ђаке нарочито друштво једно. То друштво ва некакву незнатну таксу и најсиромашвијем детету створи прилику да се по леду клива на клизаљкама. Чес:о учитељи место гимнастике изведу ђаке на клизалиште те се клизају. .

Сравните ово са овим како је код нас, где одмор од четврт часа спаде на 6 и 10 минута који се, место у чистом ваздуху, проведе ходајући по ходнику, који има исто тако искварен ваздух као и учионица.

Обавезно поправљање напуштене деце. — Пруска влада предложита је

својој екушштини пројект закона о обавезном васпитању напуштене и покварене деце. Нарочитим ваведима за вавпштање морају се дати: 1. Деца испод 12 год. која у ине какав преступ за који не могу бити осуђена у затвор, и за који суд нађе да треба да се пошаљу у ове ваводе. 2 Деца чији родитељи дају деци својој рђаво васпитање или рђаве примере. 8. Деца која у опште ма којим узроком пођу рђавим путем, Надзор над овим Уаволима вршиће држава, а издржавање подноси пола држава, пола општина.

Руски педагошки музеј. – Руско министарство просвете ускоро ће установити педагошки музеј. Обраћајући пажњу на све и старајући се да све гране просветне потпомогне, руско министарство просвете појмило је велику важност педагош«ог или школског музеја, па и ту потребу мисли да: подмири. Циљ је овом м'зеју: да помаже развитку школа и педагошке науке. Учитељи ће Н имати прили.е да упознају педагошка дела и наставна ерества. “

Миу Србији у овом питању смо већ мало измакли, јер имамо свој школску музеј још од 1897. год.; али не знамо да ли се држава може похвалити својим ста-

рањем за ову просветну установу.

На педагошком изверу. — Од дужег времена навивли емо слушати, да су у Немачкој главни педагошки угледи и врела ведагошка; а што сада читамо у не ким страним педагошким листовима о томе, како педагозди васпатавају младе педагоге, није баш ни мало за угледање. У једној учитељској тколи у Немачкој обична, је појава, да се кандидати сваки чав вуку за уши. У Т равреду те школе еамо тројица ђака нису још то добили, Али управа те школе иде још даље. Пре неког времена два младића од 17 и 18 година положили су на клупу и прутом ишибали, Један'од њих добио је 18 удар“ зца. А при овој операцији педагошкој прибуе Понало је 13 другова ових младића.

Ови који су кажњени,-и они који су гледали биће кров 3— 1 године и сами учитељи; њима ће се поверити младеж да је васпитају, и да на њима примењују педагошке мудрости што су у учитељској школи в"дели и научили !!.. |

То се ради у земљи која је пред целим светом хвали својом културом, нарочито просветом; то се чини на извору педагошких наука, у вемљи Дистервега,