Učitelj

684

Не знамо шта је Г. Раша Митровић хтео рећи, а ми нећемо да погађамо, какве везе има ђак Учит. Школе и његов испит са распоредом грађе у нашем уџбенику. Главно је да смо за распоред грађе ми криви, јер смо поверовали мишљењу писаца и методичара, који нису пропали на испиту.

2. Искуством се показује да ученик не може све да упамти или да дуго у памети задржи, што се на часу предајс, те му је врло често потребан подсетник, а то је уџбеник. Пошто је наставниково предавање први и најважнији „уџбеник“, то се слободно сме рећи, да и најбољи писани уџбеник мора да служи ученику као подсетник, — о уџбеницима за самоуке не треба овде ни говорити. -

Како уџбеник служи ученику једино као подсетник, то онда у њему има да се очува само траг наставниковог предавања. Пошто наставник на часу мора довољно примера да употреби, те да деци објасни и изведе правило, то онда у уџбенику нису потребни многи и израђени примери при извођењу правила. Према томе, у уџбенику је довољно навести само један пример — као тип, а тек после

изведеног правила могу се ређати други примери, које ученик треба

да реши применом тога и ранијих правила. Ако се деси да је праВило тако компликовано, да један пример није довољан, онда се тек сме у уџбенику употребити више примера, на пр. код дефиниције дељења (ту су употребљена два различна примера, ма да Г. Раша Митровић мисли да „су једни исти“; о овоме ћемо доцније говорити). |

Кад би се друкчије радило, онда уџбеник не би био подсешник за ученика, сећ би пре послужио као ручна књига шога поедмета за насшавника.

Имали смо при руци повише и понајбољих Рачуница многих културних народа, па нисмо могли запазити, да је у њима засшупљено гледиште г. Раше Митровића, — али не смемо тврдити, да се не може наћи понека и таква Рачуница.

8. Математичка су правила непроменљива, само се за децу изналазе згоднији путеви којима се извођење тих правила олакшава. Што су деца мања, у толико им је теже та правила изводити. Поред осталих услова поменућемо да бројеви, помоћу којих се неко правило изводи, морају — у колико је могуће — бити што простији, те да се не би на њих обратило више пажње, а на штету главне ствари. |

пи јаја а