Učitelj, Nov 01, 1906, page 69

967

Ако је тако, тј. ако би се то ма чиме могло правдати, онда је друга ствар. Али ево ја тврдим да је незгодно помињати обрезање и да је мој израз опет најподеснији за децу, а ево зашто: — Старозаветни обред обрезања служио је као неопходни видни знак ступања у друштво верних, т. ј. у број чланова јеврејске цркве; даље, овај се обред вршио 8 дана над младенцима мушкога пола, на рукама воспријемника (кума) и тада се младенцу давало. име. Тај обред имао је двојаки смисао: морални, јер је указивао на грешну природу човекову и на потребу очишћења од те грешне нечистоте; и шајансшвени — праобразни, јер је тај обред био печат вере у обећанога Спаситеља. Један егзегет,. ређајући све ове сличности обрезања и крштења, вели: „Обрезанје бело прообразомљ Христјанскаго таинства крешценји, вђ которомљ дћиствитељно человђкђ грђховнњи по рожденно, очишцаетса отђ грђховђ и оправдљтваетси предљ Богомђ.“! Дакле, обрезање је било праобраз или праслика новозаветног крштења. Сравнити тај обред са крштењем, после толиких сличних ствари; —- сравнити праобраз или праслику са сликом није никаква погрешка. Добар учитељ, који је учио и зна Веронауку, зна и све сличности а уме показати и разлику. Погрешно би било кад у мојој књижнициз не би стајало: „крстила га по закону Мојсијеву“, — овако пак за ученика је ово. најпојмљивије, а појмљиво би било и за г. Никетића, да је знао све ово што ја горе наведох. | пи п Једно је поред свега јасно, неоспорно и непроменљиво да је г. Никетић увек конфузан, кад је реч о крштењу. Док није био пензионисан тврдио је да је св. Јован основао хришћанску тајну крштења, а сада би хтео да ондашњу погрешку поправи испадом друге врсте“ Он у „Учитељу“ од речи до речи вели ово: „Нама није познато да је било крштења по закону Мојсијевом, а још „мање да је Христос крштен у осми дан по рођењу.““ Е.г: Нике: тићу, опет не погађате. И било је крштења по закону 'Мојсијеву, али запамтите по закону Мојсијеву, и Христос је обрезан (крштен) 8-ог дана, -кад је добио име Исус, (Лука 2, 21) и св. Јован је крстио Исуса, (кад је Исусу било 30 година) његовим крштењем

: Учебное Руководство Д. П. Аванасђева. Москва 1819. стр. 107. и 199.

2 Наука Хришћанска за ПГ разред. Види Детињство Исусово.

5 Тада је г. Никетић учио децу тој неправилности, као што је тврдио ни то: „да тице пловице имају разапету кожу између ногу“ (место између прстију). Ревизор ондашњи г. Малина предочио је ове погрешке г. Никетићу.

4 Види „Учитеља“ св. за новембар 1901 год.

бе

|