Učitelj
967
Ако је тако, тј. ако би се то ма чиме могло правдати, онда је друга ствар. Али ево ја тврдим да је незгодно помињати обрезање и да је мој израз опет најподеснији за децу, а ево зашто: — Старозаветни обред обрезања служио је као неопходни видни знак ступања у друштво верних, т. ј. у број чланова јеврејске цркве; даље, овај се обред вршио 8 дана над младенцима мушкога пола, на рукама воспријемника (кума) и тада се младенцу давало. име. Тај обред имао је двојаки смисао: морални, јер је указивао на грешну природу човекову и на потребу очишћења од те грешне нечистоте; и шајансшвени — праобразни, јер је тај обред био печат вере у обећанога Спаситеља. Један егзегет,. ређајући све ове сличности обрезања и крштења, вели: „Обрезанје бело прообразомљ Христјанскаго таинства крешценји, вђ которомљ дћиствитељно человђкђ грђховнњи по рожденно, очишцаетса отђ грђховђ и оправдљтваетси предљ Богомђ.“! Дакле, обрезање је било праобраз или праслика новозаветног крштења. Сравнити тај обред са крштењем, после толиких сличних ствари; —- сравнити праобраз или праслику са сликом није никаква погрешка. Добар учитељ, који је учио и зна Веронауку, зна и све сличности а уме показати и разлику. Погрешно би било кад у мојој књижнициз не би стајало: „крстила га по закону Мојсијеву“, — овако пак за ученика је ово. најпојмљивије, а појмљиво би било и за г. Никетића, да је знао све ово што ја горе наведох. | пи п Једно је поред свега јасно, неоспорно и непроменљиво да је г. Никетић увек конфузан, кад је реч о крштењу. Док није био пензионисан тврдио је да је св. Јован основао хришћанску тајну крштења, а сада би хтео да ондашњу погрешку поправи испадом друге врсте“ Он у „Учитељу“ од речи до речи вели ово: „Нама није познато да је било крштења по закону Мојсијевом, а још „мање да је Христос крштен у осми дан по рођењу.““ Е.г: Нике: тићу, опет не погађате. И било је крштења по закону 'Мојсијеву, али запамтите по закону Мојсијеву, и Христос је обрезан (крштен) 8-ог дана, -кад је добио име Исус, (Лука 2, 21) и св. Јован је крстио Исуса, (кад је Исусу било 30 година) његовим крштењем
: Учебное Руководство Д. П. Аванасђева. Москва 1819. стр. 107. и 199.
2 Наука Хришћанска за ПГ разред. Види Детињство Исусово.
5 Тада је г. Никетић учио децу тој неправилности, као што је тврдио ни то: „да тице пловице имају разапету кожу између ногу“ (место између прстију). Ревизор ондашњи г. Малина предочио је ове погрешке г. Никетићу.
4 Види „Учитеља“ св. за новембар 1901 год.
бе
|