Učitelj, Oct 01, 1907, page 35

123

Садашњим програмом из овог предмета не зна се шта се хоће. Натрпано је толико материјала, да се ништа правилно не може обрадити.

Разна су мишљења о избору градива из природних наука. Ну, школа пне може опет да слуша све. Сељак би јој казао: пољопривреду ; лекар — антропологију итд. Она има сама да издваја, према своме задатку, шта јој треба.

Природне науке се предају још у !. разреду; само не као засебан предмет, већ уз разговарање и причање, на пример о кућевним радњама, о животињама, биљкама и др. и имају кроз све разреде да прођу.

На пштања шта да се унесе из ових наука у нови програм, одговара се: оне елементе узети, који се налазе у границама домовине. То је с тога што настава природних наука ради поглавито с чулним представама.

Руде и минерале треба узети за старије разреде па и опда само тако, ако се могу очигледно ученицима показати најглавније особине његове.

Из петих разлога не могу се ни фисика ни хемија опширније изучавати у основној школи.

Науку о човеку треба узети тек у У! разреду, пошто тек тада ученици могу разумети оно што им се о томе казује.

У наставном програму за основу школу не смеју бити одвојене природне науке по предметима (рецимо: зоологија, ботаника, физика итд), већ у основној школи треба природу изучавати поглавито у „заједницама живота,“

Уз то треба још при бирању градива пазити и на узраст ученика.

Према свему наведеноме у новом програму могле би да буду природне науке овако заступљене.

|. разред. Разговор о кућевним радњама, о биљкама и животињама, које се помињу у причама.

П. разред. Шума, ливада, цвеће, лов.

ПШ. разред. Домаће п дивље животиње, вуна, одело, биље за одело; вода.

ТУ. разред. Храна, њива, биље за храну, животиње за рад; ваздух.

· У. равред. Земљоделство, алати, машине, пољ. привредне зграде, корови; културно бпље, отровно и лековито биље Ште-

9%