Učitelj

209

да му ђаци добро рачунају, нека увек ово прво проба и изучи, јер темељ целокупне аритметике је у Ги [| раз, то јест, у рачунању до 100 а углови (камен темељац) су јој таблица множења и дељења, сабирање и одузимање до 20.

12. Одавно сам запазио, а сад сам се још боље уверио да у таблици множења има неколико бројева које ђаци тешко памте. Најгоре ђаци не могу да запамте колико је 3Хх9, 4х7, 4Х9, 6Хх9, 7Х 8 и 7Х9. Од куд то долази никако не могу да протумачим. Један исти наставник предаје и по једном истом начину, колико је 4Х7 и 4%Х9, као годи 4Х48, па ово (4Х% 8) ђаци запамтише много брже и лакше, него она два броја!! У опште ђаци најтеже рачунају с бројем 9 у свима радњама рачунским. Од куда је ово не знам. Због његове величине није, јер он је само за један већи од броја 8, а већ с 8 ђацима много лакше раде. У таблици множења тешко памте само колико је 7 Х 8. То теже запамте него 9%Х 8! Од куда је ово>

13. Многи наставници увек траже од ђака да им објасне како израчунају колико је, на пр,, ди 6; или; колико-остаје кад се одузме 5 од 13; док други то не траже, већ се 32довољавају само резултатом. Па које је од ово двоје боље» По мом нахођењу не треба увек то тражити, јер оно предвајање бројева само је средство, којим се служимо по нужди, кад ђак не уме то да израчуна; а кад зна онда је то тражење излишно. Многа сеоска деца дођу у школу са већ готовим тим знањем, и сад на што му је то предвајање, кад оно то сигурно зна бројећи стоку и разне ствари код куће»! То предвајање треба употребљавати у почетку учења и кад дете не зна; а кад зна, и на испиту, мислим да је само једно дангубљење. На испиту то треба који пут питати само да се види метод којим је рачун предават.

14 Кад се зададу ђацима оваки задаци: Товар жита стаје 14 дин. Пошто ће бити 78 кг. тога жита> Или: Кад е Ек. вина 24 дин, колико ће се платити за 160 лит.2 Ђаци, скоро свуда, раде по формалном правилу тројном (нађе се прво шта стаје 1 кг. и 1 лит.) а међу тим нигде нисам чуо да се то рачуна друкче, много краће и практичније. Овде се може наћи усмено, брже, шта стаје 1 кг. или 1 л. и овако: Кад је тов жита 14 дин. онда ће 1 кг. бити