Učitelj

ИЕ

ега све моћи заузимају место, које одговара њиховој вредности и значају, као што је идеал физичког васпитања тело, у којем су сви органи хармонично развијени и у којем се све функције врше правилно пи доприносе животу. Писац захтева, да наставни рад буде интересантан, јер само је оно учење корисно, које одвара потребама ума и изазива у њему пријатно расположење. Задовољество детета при настави знак је слободног развијања духа.

У ТУ. лекција говори се о развијању чула, а нарочито о неговању слуха, пиџања и вида. Детиње је посматрање несвесно, тј. без воље и без размишљања; оно бива услед инстинктивне радозналости. Учитељ бира предмете за посматрање, и тако деца добивају разна корисна знања. Неговање је чула само припрема за васпштавање духа.

У У. лекцији говори писац о неговању паожење. Дете се лако расејава ; његова је пажња слаба и не траје дуго. Дете пази добро у почетку предавања, а после се умори; зато му треба одмора. Предавања треба да буду е почетка краћа, а после могу бити дужа. Треба мењати предмете и вежбања, јер п то служи одмарању. Пажња се развија пштересовањем за предмете. Нови предмети изазивају радозналост п тим пажњу. Пажњу треба концентровати на поједине предмете. Наставник пе треба да говори мпого п браво. Треба ученике павикавати на пажљивост. Непажљивост је у практичном животу то исто што и лакоумност.

У У]. лекцији говори се о неговању памћења. Детпње је памћење прецизпо п тачно. Опо има п велик обим. Алп дете пе локализује тачно у времену запамћепе успомепе. Одлике су доброга памћења: 1) брзо учење, које зависи од јаке пажње, и којему помаже логичка веза у знањима,, или асоцијација идеја; 2) трајност представа, која се добива поглавито понављањем, пи верност успомена, која зависи од прецизности и тачности запамћених идеја; 3) брзо. сећање, којему највише помаже често пропштивање. Развитак памћења пе треба да буде на штету суђења. Зато се пе може препоручити механичко вежбање памћења. Дословно учење на памет треба ограничити. Мнемотехнички поступци навикавају дух на произвољну и површну асоцијацију идеја. Права мпемотехника почива на реалним односима, на природним асоцијацијама идеја, на методу и на логичном распореду у настави.

У УП. лекцији објашњава писац неговање џображења. Репрезентативно је уображење важно за учење историје п земљописа, где дете духовним очима види места, догађаје п људе, о којима