Učitelj, Mar 01, 1908, page 30

570

(Ово се питање неминовно намеће одмах при крају овог одељка. Ако посматрамо наше ученике, видимо да су они на неједнаком умном развићу. Ми бисмо их могли поделити у три ступња, с обзиром, на њихов умни капитал. Први ступањ: [ и 1 разред. Ту ми знамо да су деца још мала с мало престава а још мање појмова. Други ступањ: Ш разред. Деца су с више престава и аперцепција је јача. Трећи ступањ: ТУ разред. Ту већ имамо децу с јаком апстракцијом и ту има највише појмова. На овом ступњу деца већ свршавају своје школско образовање и колико је могуће настава им мора свршетком овог њиховог духовног ступња положити добар основ у развитку воље и пустити их у живот. Ми смо дужни да у њима створимо чиста и јасна убеђења о свету и животу и тада да их отпустимо као потпуно спремне за живот у свету. То бар захтева модерна Педагогика од осн. школе као васпитног завода.

Сви наставни предмети у осн. школи могу нам дати материјала при развијању моралних појмова или убеђења из којих мора да изађе одлука као рад а то је морална воља. Ми тај задатак у настави постижемо тиме, што морамо пазити да створимо у ученика многоструке интересе

о свима знањима. Но треба имати на уму, да духовне.

моћи не могу одолети, ако ми почнемо без реда радити у настави на овоме многоструком интересовању. Потребан је неки ред, потребна је поступност и концентрисање тих интереса које управо и јесу знање. Почињући одПишШ ступња, како смо поделили наше ученике по њиховом духовном развићу, ми видимо да у ШијМ раз. имамо ученике са великим бројем престава. Ове преставе својим уједињавањем и раздвајањем већ почињу једну духовну радњу: мишљење. Сад поједине преставе издвајањем праве опште или психичке појмове. А сад би требало да постану логички појмови нижи и виши и најпосле морални појмови. Но да ли су наши ученици толико духовно развијени у ТУ разреду, да својим интелектом који је настава развила дођу до моралних појмова, и логично томе, и до неких етичких закона у будућем животу» Наука на то питање

негативно одговара И онда излази да је утицај наставе на

развијање моралне воље у четворо-разредној осн. школи

слаб. Сигурно је то и побудило Окановића, да пише рас-