Učitelj

570

(Ово се питање неминовно намеће одмах при крају овог одељка. Ако посматрамо наше ученике, видимо да су они на неједнаком умном развићу. Ми бисмо их могли поделити у три ступња, с обзиром, на њихов умни капитал. Први ступањ: [ и 1 разред. Ту ми знамо да су деца још мала с мало престава а још мање појмова. Други ступањ: Ш разред. Деца су с више престава и аперцепција је јача. Трећи ступањ: ТУ разред. Ту већ имамо децу с јаком апстракцијом и ту има највише појмова. На овом ступњу деца већ свршавају своје школско образовање и колико је могуће настава им мора свршетком овог њиховог духовног ступња положити добар основ у развитку воље и пустити их у живот. Ми смо дужни да у њима створимо чиста и јасна убеђења о свету и животу и тада да их отпустимо као потпуно спремне за живот у свету. То бар захтева модерна Педагогика од осн. школе као васпитног завода.

Сви наставни предмети у осн. школи могу нам дати материјала при развијању моралних појмова или убеђења из којих мора да изађе одлука као рад а то је морална воља. Ми тај задатак у настави постижемо тиме, што морамо пазити да створимо у ученика многоструке интересе

о свима знањима. Но треба имати на уму, да духовне.

моћи не могу одолети, ако ми почнемо без реда радити у настави на овоме многоструком интересовању. Потребан је неки ред, потребна је поступност и концентрисање тих интереса које управо и јесу знање. Почињући одПишШ ступња, како смо поделили наше ученике по њиховом духовном развићу, ми видимо да у ШијМ раз. имамо ученике са великим бројем престава. Ове преставе својим уједињавањем и раздвајањем већ почињу једну духовну радњу: мишљење. Сад поједине преставе издвајањем праве опште или психичке појмове. А сад би требало да постану логички појмови нижи и виши и најпосле морални појмови. Но да ли су наши ученици толико духовно развијени у ТУ разреду, да својим интелектом који је настава развила дођу до моралних појмова, и логично томе, и до неких етичких закона у будућем животу» Наука на то питање

негативно одговара И онда излази да је утицај наставе на

развијање моралне воље у четворо-разредној осн. школи

слаб. Сигурно је то и побудило Окановића, да пише рас-