Učitelj

837

тим писмом, јесте једино постојано знање, које је чврсто усађено у главе германских сељака. Појмови о природи, историји човечанства и о друштвеном животу, позајмљују се све из тога извора. „Ја сам видео — вели Гјоре — да су сељаци овде тражили одговора не само на питања о томе, како ће спасти душу своју, него и на свемогуће неизвесности и захтеве знања“. Резултати таквога образовања — по речима Гјоровим — најбеднији су. Сеоски становници, а нарочито сеоска младеж, преселивши се у гради ступајући у фабрику, налазе се у са свим новим условима живота, у коме им се истиче читав низ потреба и захтева, које не може да подмири ништавни багаж њиховог добивеног знања у школи. С тога, при првом њиховом судару с новим животом, добива се „потпуно банкротство њиховог образовања“.

Више светски и реални карактер има образовање у градским грађанским школама, у којима се највише обучавају деца занатлија, дућанџија, малих чиновника и њима сличних редова градских становника. „Овде свако предавање не показује се као религиозно“, ма да предавање закона божјег ипак заузима знатно место у општем програму. Зато на другим предавањима ауторитет Светог Писма, по речима Гјора, не игра никакву улогу. „Решавајућим ауторитетом овде се јавља сувремено знање, али, при свем, противречност и критика не расправљају се, макар они потекли из тврдог убеђења“. Младеж свршава ову школу с већом спремом за реални живот, и имају могућности да — у већој или мањој мери — искористе своје знање. Истина, и овде није ствар са свим без примедбе. Ступајући у фабрику, међу занатлиске раднике, задахнуте социјално-демократским учењем, младић се сусреће са идејама и гледиштима, за чију критику он ни мало није припремљен.

„Као и његови другови из села, и он мора да преживи извесну кризу, истина, не толико радикалну, али из које и он већим делом ислази са свим друкчији“.

Главни контигенат занатлиског ан добива своје. образовање у општинским, окружним и народним школама. „Судећи по утиску које сам стекао у неким погледима, (пише Гјоре), оно личи на образовање у грађанској школи, а по својим циљевима и карактеру обучавања, оно у суштини стоји на једној висини са образовањем потпуне осморазредне сеоске школе. И овде је врло велика зависност светског знања од библиског“. По изласку из школе, млади радници брзо забораве добивене почетке

УЧИТЕЉ 26