Učitelj

132 УЧИТЕЉ

до 15 динара непосредне порезе, неће ни страховати од казне. Његово дете има да изостане цео месец дана, па тек да се казни са једним даном затвора. Одржаће исти једног празника, па ће чекати још месец дана за други дан затвора итд. Поред тога, што су ове казне благе и сама процедура око извршивања истих у многоме онемогућава отклањање неуредности, Јер ни један се родитељ не може казнити, док се не саслуша. Наставник нити има времена, нити је надлежан да врши ова саслушања. Он је дужан да пошље списак неуредних родитеља општинском суду, да их он саслуша. Како општински судови у опште врше лабаво своје дужности према школи, то и ови спискови стоје у општинском суду дуго време, док се родитељи саслушају, нарочито ако је већи број истих. Саслушања се пошљу школском одбору ради изрицања казне. Док се одбор састане, треба да прође неколико дана. Казне се изрекну и пошљу општинском суду на извршење; "сад треба да се чека још месец дана, док се исте изврше, а обично прође и више времена, услед чега морају потицати и жалбе од стране наставника.

На тај начин, ове казне, поред тога што су благе, не ве извршујући се у краћем времену, не могу ни утицати на отклањање неуредности, онако како би требало.

Нама је познато ито, да има доста ђачких родитеља, који су сиромашни и инокосни и који су принуђени кадкад задржати дете од школе; но ако би у том претерали, за њих би и ова казна била осетна. Али ми држимо, да законодавцу није био разлог сиромаштина и инокоштина, те да казну овим законом ублажава, јер се тај разлог не може ни правдати. Кад се већ прокламовало обавезно школовање, онда сиромашном и инокосном треба стварати могућност за школовање његове деце, а та могућност не састоји се у ублажавању казне, чиме се користе и они, који могу школовати децу без икаквог свог уштрба.

а аза виса. ови о ас.

а 2 аса са

а а а со