Učitelj

ДВЕ НЕОПХОДНЕ ПОГОДБЕ ЗА ПОВОЉАН УСПЕХ #58

Кад прегледамо одредбе о кажњавању неуредн. родитеља изложене у сва три напред пом. закона, онда ћемо опазити, да су казне постепено ублажаване. Могуће је, да је овако намерно поступљено, јер се рачунало, да је народ већ стекао убеђење о потреби школовања, да ће без принуђавања уредно слати децу у школу и да је једна блага казна довољна, да неуредне родитеље опомене на вршење родитељске дужности. Али се у практици показало да није тако. Данас имамо још приличан број оних, који сматрају да им је школа непотребна, нарочито за женску децу.

Ми се нећемо упуштати у истраживање узрока овоме, само констатујемо, да је тако.

Да народ дође до свести о потреби школовања, морају се и школе тако удесити, да му што више користе; али и поред тога ипак морају у закону постојати и строге казне, које ће неуредне родитеље принуђавати на вршење својих обавеза. Док ово не буде и док се сиромашнима и инокоснима не створи могућност за школовање, донде ће се обавезно школовање састојати само у уписивању све одрасле деце, а не и у уредном похођењу школе ; јер узалуд ћемо кога на нешто обавезивати, кад он те обавезе или не може испуњавати, или их хотимично не испуњава, а ми га не можемо принудити на то.

Према довде изложеном јасно је, да први услов погодба за повољан успех у настави није испуњен и да је од тога до данас настава патила, а патиће и у будуће, ако и даље овако остане.

Не стоји боље ни са другом погодбом, о чему ћемо се мало ниже уверити.

Као што је у пређашња два закона било, тако и у данашњем има одредаба односећих се на испуњење овог услова; тако, у закону од 1882 године, чл. 21, тач. 4, стављено је било школ. општини у дужност, да набавља намештај школски и наставна средства које прописује мини-