Učitelj

КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД 419

Развиће дискриминације (моћи разликовања) једна је од најбитнијих моћи у свим духовним способностима. Развиће односа духовне активности постиже се праксом. Разлози за то су ови:

1.) нервни импулзи рапидније се крећу тако, да су покрети мишљење бржи;

9) они су директивнији тако, да са емоција (покрет) и мишљење мање падају у дифузију

3.) некоје серије импулза крећу се одједанпут (свирање на гласовиру).

Развиће перцепције зависи од:

1.) осета, који је доживљен у моменту;

2.) моћи разликовања;

8.) резултата прошлих искустава, које је конкомитантно репродукују са осетом.

Дефинитивност и тачност перцепције може се тога само праксом постићи, тј, опажања за неку сврху.

Растење конштруктивне имагинације зависи а.) од стицаног

блага у погледу на духовне слике; 6.) од пажње или моћи кон-

тролисања духовних слика и в.) од духовних слика.

Развиће стваралачке (крејативне) имагинације (а) од слободне активности; (6) импулса за стварање.

Дефинитивни појмови пролазе кроза три степена:

први степен, у коме се класа објеката може обично разликовати о друге класе, без да су се диференцијални квалитети одабрали, н. пр. пен се разликују од мачака, али се не зна зашто;

други степен, у коме се могу означити некоје разлике (Н. пр. пси су мрки а мачке сиве);

рећи степен, у коме су појмови перфектни, у коме се могу именовати све карактеристике, што се разликују (научна дефиниција). :

Појмови малог детета налазе се у првом степену. И најкултивиранији човек по свој прилици да има нешто мало из овог првог степена, много из другог а нешто из трећег, изузев богатства, појмова, које показује у свом рођеном партикуларном па своје струке и занимања.

Рг. Хол закључује :

9. Нема ништа тако вреднијег по педагогију, као знање оног што учитељ може претпоставити кад ђак ступи у школу.

2. Најбољу препарацију за школу могу родитељи дати својој 27