Učitelj

О НАСТАВНОМ ПРОГРАМУ У осн. школи 539

Мип, Рабреновић, учитељ Табановић

О наставном програму у основној школи

(наставак)

Код нас је се одавна појавила потреба да данашњи наставни програм треба мењати, јер у њему има ствари, које не одговарају дечјој моћи схватања а има ствари што им у њихову животу неће требати, поред тога програм је без стварне потребе и претрџан. Тако исто није извршена ни правилна подела наст. градива на разреде. А све то смета да се то целокупно настав. градиво доведе у што тешњу везу.

Изневши тако замерке данашњем наст програму, пре него што би прешли на детаљније излагање самог н. градива на поједине предмете, сматрам за потребно учинити и ову напомену. Да би се удесио што бољи н. програм потребно је проучити и програме оста'их културних народа, јер ако је игде потребно угледање (не мислим на просто копирање) то је овде, пошто је задатак осн. школа код евих културних народа скоро исти, а и психички раз-. витак деце, код деце свих народа једнак је. Стога је по све оправдан онај приговор г Путниковића да се не осврћемо само на „искуство наше“ и да се не управљамо само према „нашим приликама и потребама“ пошто те прилике и потребе нису само наше већ опште — свих народа, па онда треба и њиховим искуством као и њиховим приликама и потребама да се ко истимо. С тога је потребно: што пре предлог г. Путниковића усвојити и послати погодне личности у друге културне земље да проупте њихове н. програме.

Сада да пређемо на само полагање нацрта новог наставног програма, какав би требао да буде за ноједине наставне предмете.

Религија. Религијско градиво према историјско генетичком принципу треба узети по хронолошком реду, почевши са религијским бајкама и патријархалним добом од безусловне послушности (Аврам и Јовиф) па прећи на добровољну послушност (Мојсеј вољно врши заповест Божју)