Učitelj

0 НАСТАВНОМ ПРОГРАМУ У осСН. Школи 541

и причице о животу светаца: св. Николе, св. Ђурђа. [ разр. Од Аврама до пророка; Ш. разр. од пророка до Христових чудеса; ТУ. разр. остало.

Као што се види поглавита је разлика између овог нацрта н. програма и данашњег програма у томе, што се сада предлаже изучавање религије по другом реду. Поред тога разлика је и у томе, што сам из данашњег н. програма изоставио извесне ствари, као : створење света (с тога, што се мудрост и свемоћ Божја може лепо видети и код других унетих метод. јединица, а нарочито код избављења Израиљаца), и Потоп и Ноје (јер се Божја казна за рђава дела као. и његово старање о добрим људима може видети и код других м. јединица: Јосифа, Мојсеја, казна над Мисирцима, Израиљаца у пустињи и др. А додао сам дан н. програму о Авраму (с тога, што се овде поред безусловне послушности лепо истиче мирољубивост и свађа). О Најамницима (да не тражимо оно на шта немамо права), и. нека чудеса Христова (да би се боље видела свемоћ Христова, како би се на тај начин стекло уверење и нада у моћ Христову за помоћ невољнима).

Орпска историја. Историјско градиво треба изучавати. хронолошким редом, почевши са бајкама и скаскама па. прећи на патријархално доба, по том на феудално доба. и завршити са уставним добом и идејем уједињења Српства. Код сваког доба узети само .оно, што је типеког карактера, што је од пресудног утицаја, како би се на тај начин „знале чињенице, које нам помажу да разумно растење и уређивање једнога народа.“ Оно целокупно ређање свих догађаја не уносити у програм. Што рекао г. Чеда Тодоровић оно: „намислио, ударио, отео, заузео, победио. освојио, надбио, тукли се, освајач, побеђивали“ као посве непотребпо избацити. У место тих описивања за боље разумевање појединих доба говорити о „саставу, начелима, начинима, предрасудама, покварености, уређењу, црквеним властима, о првенству што га је један сталеж имао над. другим. о обичајима и животу народном, који се огледа. код свих сталежа, у законима и обичајима, пословицама и делима“ (Спенсер, књига о васпитању стр. 44.) Све овопоменуто не може се унети у један н. програм, већ га.