Učitelj

Па

О НАСТНВНОМ ПРОГРАМУ У ОСН. ШКОЛИ 545

певати „Лет! Лет“! Ако се говори о Србији онда „Лепа, наша домовино“! Ако о патњама Срба, онда „Уз о деда“. Ако о Божићу, онда „Рождество твоје“ итд.

У прилог слободном избору код вештина иде и оно мишљење г. Миодраговића: да успех у настави не зависи толико од програма колико од наставника; кад је тако, онда наставнику треба и оставити да он бира оно, што налази да је најбоље. Најпосле и сам дан. н. програм оставио је више мање слободан избор код цртања и декламовања. Сложио бих се и се тим, да се и програм из вештина пропише, само у општим цртама, како би носио више типски карактер, те да наставници опет имају до некле слободан избор. А за ово би био добар нацрт н. програма који је израдио г. С. Окановић, („Педагошки Преглед год. 1908.), по коме би се из Цртања имало ово узети: Слободно цртање на таблици; предмете узимати из. бајака. Цртање на мрежастој хартији, предмети за цртање из прича. Цртање на истачканој хартији, цртање домаћих премета. Цртање грађевинских делова на задужбинама старих владара, и културно истор. предмети. Етнографски везови (народни везови) где долазе природни и уметнички предмети. Добро би било да мин. просвете изда једну збирку разноврсних тих цртежа, одакле би наставници могли вршити избор.

Декламовање ц певање. Бајке у стиху, песме о дечјим доживљајима, песме породичне, патриотске (о. старој слави и величини) песме о борби е Турцима и пропасти, песме о борби за ослобођење, песме о култ. раду, и песмв о уједињењу Српства. (Од црквених песама по мом мишљењу требало би унети: одговарања на свећењу водице, сечењу колача, ношење литије и опела, тропаре: на Божић, Св. Саву, Богојављење, Ускрс и тропар свеца кога дотично место представља, а где има цркве и одговарања на вечерњи и литургији). -

Гимнастика ц игре. Игре, чија је садржина сродна бајкама (пилићи), игре из породичног круга, игре дечје заједнице (покоравање законима), дечје игре, јуначке игре, и друштвене сложеније игре (мете). Потребно је да мин. просвете изда и једну књигу разноврсних игара, одакле би наставници узимали оне, за које налазе да су најбоље, подешавајући тај избор према дечјем узрасту.

УЧИТЕЉ

>

сл