Učitelj

544 УЧИТЕЉ

реч засебна; те стога се и пише одвојено — а није потребно напомињату им чак и то, да је „не“ одр. прилог, као да ће баш то упознавање прилога допринети правилнијем писању речи. Тако исто са правилну употребу великих слова, не морају деца знати да се само особене именице пишу са великим словом. Довољно ће бити да. им се само овако каже: великим словом пишу се речи, које означавају крштена имена, презимена, имена, земаља, народа, планина, река, градова ит. д. Није ми намера да. овим умањујем вредност граматике, али налазим да њој није место у осн. школи, јер осн. школа има да даје најпотребнија знања, у која не долазе и знања из граматике. У место ње, нека се да више места писменим саставима, који би следеће обухватили: употреба великих слова, пра– вилно састављање и растављање речи, упознавање знакова за интерпункцију, прописивање речи и реченица, писање по диктату, преписивање чланака из читапке, пи-– сање реченица напамет, описивање појединих предмета и догађаја и писање ствари које се односе на саобраћај. Према овоме програм из српског језика имао би остати скоро исти с том разликом, што би се у место граматике дало више места писменим саставима, и што се има обратити већа пажња на рукописно читање, како би осн. школа. добила већу писменост него до сада.

За цртање, певање, декламовање и гимнастику не прописивати детаљне програме, већ оставити наставницима. више слободан избор. Грађу за ове предмете узимати по. могућству из градива осталих наставних предмета. Многи се са мном у овоме неће сложити из бојазни, да ће се тада овим предметима поклонити мала пажња. Али ја рачунам да ће баш овај слободан избор бити разлог да на. ове предмете обрате довољну пажњу, јер ће успех из ових предмета бити огледало њихове савести и умешности. На. овај начин могла би се са већим успехом вршити веза. ових н. предмета са осталим. Тако, кад се говори о старом оружју, онда пртати мач, стрелу и др. ако се говори о неком округу — цртати га; ако о иловачи, цртати лонац и др. земљ. судове; ако о органима за варење онда цртати желудац. Код певања, ако се говори о Словенима, певати „Ој Словени“; ако се прича о сељењу тица, онда.