Učitelj, Apr 01, 1909, page 30

688 УЧИТЕЉ

Не треба велике мудрости, па да се увиди одмах сва излишност овога, посла. Зашто прво радити од 1000—1500, кад ће сваки ученик пре погодити колико је 5000 -- 3000 него ли рецимо 850 _- 650% Према начину Грубеовом деца прво морају савлађивати оно што је теже; па онда оно што је лакше. И ко још може мислити да деца, у ТУ р., не могу појмити шта су то 5000, док прет»

ходно не сврше све четири рачунске радње у обиму бројева од 1000 —1500%: Друго је појимање количина, а друго рачунање са њима.

· Метод Грубеов има, нарочито у Немачкој безброј варијација; то су безбројни „нови методи“, који у главном проистичу из монографиског распореда Грубеовог, те зато и носе у себи, мање или више, све рђаве стране његове. Немци се на сваком погледу и сувише труде да покажу своју творачку моћ и оригиналност, Позната, је ствар, нпр.. да у Немачкој колико год има чувенијих пчелара, толико исто има и нових система кошница. Немцу, који се почне бавити пчеларењем, први је посао да „измисли“ нову кошницу.

Према томе колико пчелара, толико и кошница. Слично је томе нешто и у методама за рачунску наставу. Колико има истакнутијих радника на овоме послу, толико има и нарочитих метода, за предавање рачуна. Сваки немачки педагог има и своју нарочиту методику рачунске наставе. У томе конгломерату разноврсних

мишљења и довољно неиспитаних поставака тешко је се наћи и определити.

Као најбоља варијација Грубеовог метода јесте рад по десефпичним групама бројева, који је у нас врло лепо изнео и разрадио Ј. Ђ. Јовановић, у својој Мешодици рачунске наставе, али који за више разреда (01 и ТУ) не може остати као оправдан.

Рад по десетичним групама бројева састоји се у томе: дау обиму бројева сваке десетичне групе треба вршити све четири рачунске радње. У [1 р., прва је десетична група од 1— 15, у којем се обиму и врше све четири рачунске радње; у П р. прва је десетична група од 20 — 80, па од 30 — 40 итд; у Шр. од

100 — 200, па од 200 — 300 итд.; у ТУ р. од 1000 — 10000, друга је група од 10000 — 100000 итљд.

Мени се чини да овај начин, с погледом на рад у вишим разредима, има исте мане и недостатке, који се приписују Грубеовом методу и да се они разлози, којима се критикује распоред Грубеов, могу односити и на распоред по десетичним групама. Дете може добити појам о бројевима преко 10000 без да се прет-

1 Методика рач. наставе од Ј. Ђ. Јовановића.