Učitelj

688 УЧИТЕЉ

Не треба велике мудрости, па да се увиди одмах сва излишност овога, посла. Зашто прво радити од 1000—1500, кад ће сваки ученик пре погодити колико је 5000 -- 3000 него ли рецимо 850 _- 650% Према начину Грубеовом деца прво морају савлађивати оно што је теже; па онда оно што је лакше. И ко још може мислити да деца, у ТУ р., не могу појмити шта су то 5000, док прет»

ходно не сврше све четири рачунске радње у обиму бројева од 1000 —1500%: Друго је појимање количина, а друго рачунање са њима.

· Метод Грубеов има, нарочито у Немачкој безброј варијација; то су безбројни „нови методи“, који у главном проистичу из монографиског распореда Грубеовог, те зато и носе у себи, мање или више, све рђаве стране његове. Немци се на сваком погледу и сувише труде да покажу своју творачку моћ и оригиналност, Позната, је ствар, нпр.. да у Немачкој колико год има чувенијих пчелара, толико исто има и нових система кошница. Немцу, који се почне бавити пчеларењем, први је посао да „измисли“ нову кошницу.

Према томе колико пчелара, толико и кошница. Слично је томе нешто и у методама за рачунску наставу. Колико има истакнутијих радника на овоме послу, толико има и нарочитих метода, за предавање рачуна. Сваки немачки педагог има и своју нарочиту методику рачунске наставе. У томе конгломерату разноврсних

мишљења и довољно неиспитаних поставака тешко је се наћи и определити.

Као најбоља варијација Грубеовог метода јесте рад по десефпичним групама бројева, који је у нас врло лепо изнео и разрадио Ј. Ђ. Јовановић, у својој Мешодици рачунске наставе, али који за више разреда (01 и ТУ) не може остати као оправдан.

Рад по десетичним групама бројева састоји се у томе: дау обиму бројева сваке десетичне групе треба вршити све четири рачунске радње. У [1 р., прва је десетична група од 1— 15, у којем се обиму и врше све четири рачунске радње; у П р. прва је десетична група од 20 — 80, па од 30 — 40 итд; у Шр. од

100 — 200, па од 200 — 300 итд.; у ТУ р. од 1000 — 10000, друга је група од 10000 — 100000 итљд.

Мени се чини да овај начин, с погледом на рад у вишим разредима, има исте мане и недостатке, који се приписују Грубеовом методу и да се они разлози, којима се критикује распоред Грубеов, могу односити и на распоред по десетичним групама. Дете може добити појам о бројевима преко 10000 без да се прет-

1 Методика рач. наставе од Ј. Ђ. Јовановића.