Učitelj

120 У чи ТЕ ЈЉБ

»

Но није само то. | 4

Наставници основне школе добијају одсуство за попуњавање | стручне спреме крајем школске године, дакле после девет месеца. | раде у једној празној без икаквих потребних наставних средстава. | ниској, прашљивој, најчешће четворо разредној неподељеној школи | — а то пада баш у моменту кулминовања њиховога умора. И. после тога треба наставити студије врло озбиљно и то (уверен сам) под врло тешким материјалним околностима, јер ће се готово _ сваки од њих издржавати искључиво својом платом а и то је врло | отежавајућа околност, отежавајућа за успех и напредак у умном погледу у толико више, у колико се сваки такав наставник буде | журио у послу имајући на уму краткоћу времена, које има на расположењу.

Према томе распису наставници народних школа, моћи ће, дакле, провести на страни ради попуњавања своје стручне спреме три месеца; то време пада одмах по свршетку школске године“ кад су наставници врло заморени и кад им треба одмора — те ће све то ометати успех студирања тако, да о успеху не може ни бити говора, већ о самом парадирању и крпежу парче по. парче | а парадирање и крпеж две су најодвратније ствари, које много | коштају и у моралном и у материјалном погледу а не доносе. никакве користи. |

Но да се горњим расписом избегне парадирање и крпеж и да се они пресеку у корену своме као и то да се постигне циљ. 5 — похвалан циљ нашега министарства просвете и неких наставника који траже одсуство у томе смеру, потребно је, да се то че- | творомесечно одсуство претвори у годишње с неограниченим правом | употребе тога одсуства. У избору и правцу студија али с правом | контроле од стране Министарства Просвете и Црквених Послови као и одузима тога одсуства у случају кад се оно злоупотребљава. | Сигурни смо, да би у томе случају вредни наставници којисуу | могућности да своју стручну спрему попуне студијама на страни, | постигли своју намеру; тиме би народне школе добиле спремније | и способније раднике, чија спрема није српску државу много ко-_ | штала. Због тога бих горњи пут за добијање јаких снага за основну | школу препоручио свима онима, који управљају просветном по- | литиком нашом, јер то је једини и најбољи пут, који право води | циљу просветне политике о којој је реч — сваки друга пут је | палијатива ако не што друго и о чем не би требало водити рачуна. | као и да не постоји.