Učitelj

КЊИЖЕВНЕ БЕЛЕШКЕ 12 |

КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД

а) РЕФЕРАТИ

Орје Епбмјск ипд дег 2е1сћпегјасћеп Ведабипд. Хеце Егсеђтаве аш Огипа пеџег Џафегзисћипееп! уоп 5 епгаћ Ру. сеотд Кетасћепђетет. МА 800 ЛУаптеп ја Зећата тиск, Малећеп, Отцск ипа Мејаг уоп Сат бегђег, 1905, егр. 486.

Овим делом Др. Кершенилтајнер, школски саветник и надзорник у граду Минхену (Баварска) јако је задужио све нас учитеље о особито експерименталну педагогију, специјално дидактику цртања. Без овог дела не би смела бити ни једна наша библиотека а поготово они, који се баве цртањем. Дело је тако фино израђено да би се могло узети као и домаћи албум, јер је изванредно украшен колорираним и неколорираним сликама да је то у правом смислу узор-збирка предложака генезе цртања.

У „предговору“ Др. Кершенштајнер формулише своју задаћу овако: „Како све у детету без систематског утицаја развија графичко изражавање до свог уметничког представљања: Која се просечна висина може очекивати у различитим степенима живота и у различитим областима градива“ У којем се добу показује неопходна зрелост за извесне задаћег Да ли постоји каква. значајна продуктивност или се графичка моћ изражавања оснива у првој линији на даровитости памћења; Како стоји дете напрама декоративној уметности, а како напрама апсолутној просторној уметности Да ли је цртање по памћењу или природно цртање од већег значаја по извесну добу :“

Да би одговорио на ова питања аутор је хиљадама цртежа сабрао по свим минхенским основним школама, у некојим вишим заводима, а напокон по сеоским школама. Пошто се тадања минхенска настава у цртању посве кретала у старим границама, које према његовом мишљењу нису имале посла, са правим графичким моћима издражавањима деце, то је он те захтеване слободне цртарије могао узети као заиста слободна израживања детиње природе. Стављене задаће за цртање по памћењу беху ове: деца су имала да цртају оца, мајку и самог себе, па онда коња, патку, дрво, цвет, столицу, цркву, електричка жељезничка кола, бој са грудама од снега (о орнаменталним цртежима биће говора мало

1 „Развиће цртачког дара. Нови резултати.на темељу нових испитивања“.

УЧИТЕЉ У 5 О