Učitelj

ЛИСТАК

УЧИТЕЉ НА ПОСЛУ.

по роману „Учитељ“, од Едмонда де Амичниса,

„Он уђе, окрете се, веома се учтиво обрати учитељу, и до краја је саслушао предавање, па је и сам пропитао неколико ученика. Но по начину, каквим је чешао подбрадак и гледао у таван, видело се, да је слабо слушао, шта се говорило. Наједаред би прекинуо ученика, да би изложио учитељу своје личне идеје. Он је био противник гледишта већине педагога, као да је потребно истовремено васпитавати све дечје способности. Он је држао, да учитељ треба да нађе у ученику способност која преоблађује, па њу нека развија и јача, како би зачео частољубље и увереност у самом себи, и затим се користити том способношћу, као полугом, за подизање свих осталих.

Час по, па би опет прекинуо ученика, да би посаветовао Ратиа да пажљиво прочита нову књигу: Опенсер и Шопенсаџер о васиштању, књигу јасну, синтетичку, која може дати најбоље упуте за морално васпитање. Кад се напослетку ученик могао вратити на свој одговор, инспектор га стаде поправљати у акцентуацији, па отпоче необично дугачак говор о томе, како не треба оштро ударати на удвојене сугласнике.

Поводом детета, чиј је отац био у болници за умноболне, он је почео на дугачко и на широко причати о теорији наслеђа и подржавао је идеју Сицилијана против идеје чистих еволуциовиста, који не придају, по његову мишљењу, довољно важности енергији воље, а сувише издижу друштво.

— Но, имаћемо прилике да још који пут говоримо о томе, — додао би он.

Саслушавши попина питања и дечије одговоре из веронауке, рече: -

— Божанство! Може ли бити у деце сазнања о Божанству 2 Врло важно питање, г. попо. Питање осећања. Осећања више личне силе. Осећање непозналпога.

После предавања попа је путем упитао инспектора, да ли он налази да је учитељев метод добар.

УЧИТЕЉ 16