Učitelj

ИСТОРИЈА ПЕДАГОГИКЕ 441

Па шта је био Песталоци и у чему се састоји његова величина»

Песталоцијева величина састоји се у томе, што је он био социјални политичар и социјални педагог осамнаестог столећа и грађанског друштва. Он је више слутио него што је знао; да социјалне и политичке прилике одређују биће школе, стога је он био за социјалне и политичке реформе и он је делао свим жаром своје одане душе за боље народно васпитање, јер је у томе гледао средство за социјално подизање народа.

Целокупна Песталоцијева педагогика у теорији и пракси клија из његових основних социјал-политичких погледа и њен је циљ

социјално и морално подизање народа.

Осамнаесто столеће је доба просвећености, које је у гомилу убацило све што је било и постојало; осамнаесто столеће је доба човечанства и светског грађанства, које је проповедало слободу, једнакост и братство; и осамнаесто столеће је доба великих грађанских друштвених и државних преврата, помоћу којих је сталешко друштво уклоњено а на његово место постављено грађанско друштво са модерном државом.

То је био један моћан културни покрет, то је било једно велико, силно доба !

Песталоци је чедо тог великог времена, Песталоци је 'борац за тај друштвени и државни преврат; Песталоциа су као васпитача поставили заступници тог друштвеног и државног преврата; Песталоци је у својим педагошким покушајима и своме педагошком писању помаган материјално и морално од тих људи новога реда и Песталоци је педагошки проналазач пута и борац за ново друштво и нову државу.

Без тога грађанског друштвеног и државног преврата нем. ни Песталоција, без њега нема ни песталоционизма и без њега нема ни народне школе.

Песталопи је био дете свога доба.

По Фридриху П, највећем и најоглашенијем деспоту осамнаестог столећа, „човек зависи потпуно од времена, у коме се на свет појављује.“

Тако он пише Волтеру, а Даламберту изјављује:

„Време чини све: оно ствара богове и људе... Александар Велики, рођен у наше доба у Маћедонији, био би сиромашан дечко;

УЧИТЕЉ 80