Učitelj

504. УЧИТЕЉ

Моралном развитку обраћена је нарочита пажња и новија пелагошка школа истакла је и као циљ евеколикога васпитања „морални карактер“, и ако га школа сама у доба детињства не може постићи. Али га може постизати, и она ради на томе. Зато се с децом и поступа много уљудније и човечније. Батина више нема, а много су ређе и те- | лесне казне уопште. И грдње и ружних речи је много 4 мање а псовака нимало.“ Вештине се готово све предају | свуда, и ако још не у оноликом обиму и онаком облику како би оне заслуживале. Почетак је био учињен и у ручним радовима, који су нарочито од голема значаја за | наше културно развијање, економско и привредно, али их 4 је наш унутарњи политички живот привремено обуставио. |

Исто се тако не може порицати овај унутарњи или квалитативни напредак и нашим средњим школама. Редак је наставник и у гимназијама нашим, који се не би трудио, да му ученици разумеју лекцију и предмет, и који би просто задавао из књиге и преслишавао онако како у њој пише. Али их још много има, који не умеју да предају методички, да их довољно разумеју ученици особито нижих разреда. А за ово нису толико криви они, колико држава, | која се о њиној педагошкој спреми није старала. И овде. су дисциплинске мере и целокупно поступање према ученицима много хуманије но што беше онда, када су нас учили. Обим појединих научних предмета је знатно увећан, те с тога се и време учења попело од шест на осам година. И кабинети су појачани и научна срества су много обилнија, само да се употребљавају у довољној мери. Екекурзија, тако важних и за здравље и за познавање своје отаџбине и развијање морално, онда није ни било; а данас су врло честе и по ближој околини и по даљим местима. И уџбеника има данас много више и много бољих,

2 До 1875 усред Београда је било учитеља, који су псовали деци оца и матер у школи!...