Učitelj

516 “ УЧИТЕЉ

готине да одваја од куће своје женско дете од десет го дина и да га води у Београд или Крагујевац, и то у Вишу | Женску Школу, која до скора није ни имала одређена циља | нити је због множине ученица могла одржати какав ред и порадити озбиљно ма у ком правцу! Отуда су и потекле толике приватне школе, и то женске гимназије! А да би још више и боље довршили ово дивно уређење жен- | скога образовања у нас, ми и у Београду од Више Женске | Школе, одвојисмо пуну — Женску Гимназију! Сад нам дакле и женске морају у гимназију; а која неће, она мора да остане неписмена !.. Србија се заљубила у гимназије. Њој друге школе не требају ни за мушкарце, па је ту исту систему школовања пренела и на своје женскиње! А куда ће мајке и домаћице“ И ако је истина, да кућа и домаћа срећа не стоје на земљи него на жени, онда куда ћемо ми с оваким женским школовањем 7... Од мушке деце своје градили смо и изградили смо само чиновнике; а сад ћемо ; и од женеке! И мало нам је чиновништва мушкога, него | ћемо сада да стварамо и женско !...

Не, не. Ово је заблуда. И ако је игде потребна брза

помоћ и брза промена, то је овде. Јер се овако не сме оставити.

И за женску децу дакле потребне су неке средње школе, "између основне и више гимназије или стручних школа, а то су девојачке школе. Или их зовите и више женске, и више основне, или како хоћете; само њих мора бити у свакој окружној вароши и већој варошици па и у већим селима. И њима мора бити задатак: да утврде писменост, да упуте децу у најпотребнијим знањима и радовима ручним и кућевним, у чувању здравља и паметном животу, и да их спремају за оне више, стручне школе.

Што више дакле и женске деце у основне школе и што више девојачких школа, те да то што основна школа | да не пропада него да оно још расте. За тим што више |