Učitelj

458 УЧИТЕЉ

9. што се понегде не разуме и не зна важност наставе писмених састава. Ово важи за оне наставнике, који немају стручне учитељске спреме, каквих у нас, хвала Богу, има доста;

3. што школски надзорници (ревизори), нарочито професори ретко где истражују од учитеља, да им поднесу ђачке писмене саставе, већ ако им их поднесу наставници, они у већини случајева само климну главом у знак одобравања, а ретко кад нађу за потребно, да их бар иколико прегледају. Томе иде на руку и та околност, што надзорници гајчешће врше испите „на јуриш“, као што је био случај прошле школске године; и

4, што учитељи немају никаквог згодног и ошширног упуства за предавање писмених састава, већ је то остављено самим учитељима, да се они за то побрину како знају. Поменули смо, да има Путниковићевих уџбеника за писмене саставе, један за Ш а један за ТУ разред основне школе. Али, те књижице не би могле да послуже учитељима као упуства за успешно предавање писмених састава, пошто су намењене ученицима. Ученицима пак још пре нису потребни; а могу бити и од штете ученицима нестручних наставника, ако би се допустило ученицима, да сами по њима вежбања врше. „За ученике основних школа излишни су „Писмени састави“ као засебна књига, јер овде најмање могу помоћи теорије, писмена упуства и правила, која би се у облику школске књиге дала у руке ђацима, јер ако ђаци немају довољно вежбања, руковођених наставниковим упуствима, поред свих на памет научених правила и угледа у нарочитој књизи, могу опет за то писати неправилно и ружно.“: „Без оваквих књига наставнику би биле одрешене руке при избору грађе за наставе.“=

Стога, у интересу главног задатке наших народних школа, — давања довољне писмености — требало би што пре урадити ово:

1. Ократити данашњи наставни програм, нарочито за неподељене школе, оставити у њему главне и потребне ствари.

2. Огтворити још коју учитељску школу, те новим и стручним учитељским снагама заменити све оне наставнике, који немају стручне спреме за учитеље. Кад је у питању добра народна писменост, не би требало жалити никакве новчане жртве.

3. Строго наредити у будуће школским надзорницима, да, при својим ревизијама, траже од свих наставника старијих разреда, да им подносе свакад ђачке писмене саставе, које ће они пажљиво прегледати и о њима казати своје мишљење дотичном наставнику. И

4. Треба Министарство Просвете да стечајем усвоји и оштампа, какво добро методичко упуство, које би било прекопотребна помоћна књига сваком наставнику, ради успешног предавања пи-

1 М. Иванић проф. у свом реферату о Шутниковићевим „Писменим саставима.“

2 Вл. Стојановић проф. у свом реферату о Путниковићевим „Писменим саставима.“