Učitelj

ПИСМЕНИ САСТАВИ А 459

смених састава. Расписом пак наредити, да се сви наставници по том упуству тачно управљају у предавању тих вежбања. Онда би морало бити и повољног успеха и једнообразности у начину предавања тих најпотребнијих вежбања у свима нашим основним школама. ; |

Писмени састави нису тако лак посао. Нарочито ниву последње врсте вежбања. Сем тога, свако вежбање изискује доста времена, да се обради и утврди како треба, нарочито то изискују последња, најтежа, вежбања. Стога, да се сва вежбања писмених састава довољно утврде и обраде, по нашем мишљењу, потребно би било четири школске године, с по једним часом недељно. Кад се узме, да се писмени састави почињу систематски предавати тек од Ш разреда основне школе, онда излази, да би се писмени састави могли у свему потпуно обрадити само у шесторазредној основној школи. И збиља, не само настава писмених састава, већ и многе друге наше прилике и околности императивно захтевају, да. се што пре у нас заведу обавезне шесторазредне остовне школе.

Ну, ми данас имамо обавезне само четвороразредне основне школе и у њима морамо предавати сва вежбања писмених састава. Према томе, за нас је, ради предавања писмених састава, обавезан данашњи њихов програм. Из тога излази, да се писмени састави имају свршити за две школске године. Па, да ли је то могућно» Ми одговарамо јесте, само под овим условима:

а) да се предају са по два часа недељно;

6) да се лакше ствари, као припрема, обраде и добро утврде у1ТиП разреду, и

в) да се писмени састави предају по нарочитом згодном методичком упуству, које да буде једнако за све школе.

На оспови тих услова, а према данашњем наставном про: граму, ми смо написали једно такво методичко упуство за наставу писмених састава, по коме се ми управљамо, па смо, постигнутим успехом, били увек задовољни. Жеља нам је, да овим нашим упуством упознамо и остале наставнике, како би се и они могли по њему управљати при предавању писмених састава, и на тај начин опробали његову вредност на пракси, што би пак имало за последицу : озбиљније и успешније предавање писмених састава у нашим основним школама, а тиме би и наша жеља била остварена.

П део. Методичко упуство ЗА ПРЕДАВАЊЕ ПИСМЕНИХ САСТАВА У ОСН. ШКОЛИ.

Целокупни рад писмених састава може се поделити на три дела: припрему, рад и преглед с исправком.

! То је признала и сама наша највиша просветна власт (Просветни зборник, етр. 854.).