Učitelj

146 У ФИТЕ ЈЉ

Непошребне ц сувише (ап практне) ствари, заузеле су време које би се корисно могло ућошребилам на најглавније предмете.

У садашњем наставном програму нема поступности и је дитства

Нема разлике између подељених и меподељених школа; између варошкиф им сеоских. Према овоме данашњи наставни програм не треба више да остане у народној школи.

Са овим редовима ми се приближујемо крају и налазимо се пред последњим и главним питањем или боље рећи пред новим наставним програмом. Дакле, требало би да изађемо са детаљисаним новим програмом, јер то би тек био главни задатак наше теме.

По овом питању ми смо већ у прошлим редовима, говорећи о махнама садашњег наставног програма у главном говорили и ако у краћим напоменама. Поређавши све главније махне и недостатке садашњег рограма, ми смо већ приближно нагласили какав треба да буде нови програм.

На овогодишњој Учитељској Скупштини, кад је говорено о овоме питању, изгледало је, као да говорници нису начисто, ко треба да саставља наставни програм Наш први и уважени педагог Бакић о томе овако резонује: „Наставне програме састављају по правилу, дотични наставници, а наставничко веће или савет дотичне школе доводи их у сагласност. Наставни план прописује обично виша школска власт, а уређење школе највиша државна власт. Програми се могу мењати сваке годнне а наставни план уређује се за дуже време Програми се мењају и према месним школеким приликама; у том погледу даје се више слободе појединим колегијама, па и онда. кад виша школска власт сама прописује програме“. И т. д. (Општа Педагогика од Бакића стр. 207). Из овога се види да је нашој главној државној власти дужноста и право, да руководи главним уређењем школа: да доноси закон и да саставља планове према томе закону ; а наставницима се даје право, као компетентним, да колегијално детаљишу те планове и да састављају школске програме. То састављање школског. програма зависиће од многих прилика. Ту би се узеле у вид: подељене и неподељене школе, сеоске и варошке, изузетне прилике преко године и т. д. што смо чешће напомињали. Све ово не би се радило и без одобрења више власти, али виша власт треба да је једном убеђена у способност и савесност својих просветних органа, којима је поверила васпитање својих будућих грађана.

Ето дакле са таквим условима и претпоставкама, ми би сад · слободно приступили да детаљишемо нови наставни програм. Али излазе тешкоће које ће нас и преко наше воље зауставити и онемогућити да постигнемо свој циљ. Ако хоћемо да саставимо правилан наставни програм, треба, као што смо видели, да лефакто повисимо време трајања основне наставе. Ако се то не може никако извести И ако се најпосле помиримо са четвороразредним основним школовањем, онда је надлежним неопходна дужност да законским тушем шлио пре измене члан 20. закона о пародним

а аи о ај она

1 3 4 3 5

Де оса а: