Učitelj

0 НАСТАВНОМ ПРОГРАМУ 41

школамо, ш да заокругле обим ониг предмета, који ће се учити у чешвороразредлој основној тако ли, па према тој новој реда „цији да пропчшу нов наставни план, који би после учитељи сама, према приликама детаљисали. Ето тако би се дошло до једног новог по све скромног али правилног и доброг наставног програма.

Кад се дакле ов:ко изврши темељна поправка нашег програма од самог закона, онда би и ми према примедбама које смо учинили садањем наставном програму могли лако израдити нов наставни програм. Иначе, што би год радили, према садањим законским прописима или према плану, који би надлежни прописали према садаш. законским прописима, било би истоветно са овим што и сад имамо. За то, дакле, треба почети од самога закона, · па би се тек онда могло најбољим путем стићи циљу коме тежимо.

На свршетку потребна је и једна напомена, као ограда, ради бољег разумевања целе ове ствари.

__У току целог расправљања, ми смо говорили о данашњем наставном програму као огромном материјалу, који је рђаво и неприродно распоређен на мало радног времена. Дзље у току самог детаљисања. изгледало би, да смо наилазили на саме негативности. Да не би било рђавог тумачења, и да ови редови не би изашли као неки атак на наш успех у основној школи, додајемо: да ЈЕ Утврђено и признато да је наша основна школа до сада свакад показивала завидан успех, премда има недостатака у самом начину извођења рада и крајњем циљу, — према најновијем задатку основне школе. А нама је задатак баш онај најидеалнији крајњи диљ наше народне школе, ц тежећи њему, ми смо овим редовима указали један велики узрок. који нам смета, у нашем раду, а шо је данашњи рђав наставни програм.

ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД

НЕШТО О ОБРАЗОВАЊУ УЧИТЕЉА У ФРАНЦУСКОЈ. од Фрица Доната.

(Свршетак)

У чему је рад у прве две године, које су посвећене општем образовању ученика учитељских школа» — Један поглед на распоред часова показује, да се религија не предаје. Како француски учитељ народне школе нема да предаје веронауку, овај предмет изгубио је своје право и у учитељској школи. У народној школи. целог четвртка нема наставе, како би родитељи могли слати децу свештенику. Недељом су ученици учитељских школа слободни од 10—10'љ часова, ако хоће да иду на службу ; али ретко когод иде. Религиску наставу треба да замени морална настава. Она се даје

48%