Učitelj

ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД “ТОД

У чему је стручна спрема» — Са 2 часа недељно примењује се оно, што је из психологије и морала обрађено у првим двема годинама. Овде се читају и нека места од педагошких писаца: Локе, Русо, Спенсер, Сили и др. Историја педагогије не предаје се у француским учитељским школама Недељно једанпут пред свима ученицима, директором, директором вежбаонице и једним наставником учитељске школе држи по један ученик најстаријега курса педагошко предавање. На том часу овај ученик треба да држи или угледно предавање са уводом (ради тога доведу се у учитељску школу ученици из' вежбаонице) или предавање о неком методском питању, неком питању из науке о васпитању или о некој глави из кога педагошког писца, или напослетку да критикује какву школску књигу. По свршеном предавању њагов рад оцењују сви ученици највишега курса, и сви присутаи наставници. На једном часу недељно из францускога језика показује се на неколиким примерима, како треба у народној школи обрађивати комаде за читање, саставе или граматичке појаве. У једном недељном часу говори се о том, како у настави ваља обрадити неколике примере земљописног и историског градива (25 лекција историје и 15 земљописа). Даље одређен је један час методике за аритметику и геометрију заједно, за физику и хемију заједно, за цртање, певање и гимнастику. На часу певања учи ученик да управља хором, а на часу гимнастике ученици најстаријега разреда морају вежбати оба друга разреда. Историја мегодике се не предаје.

Вежбаоницом учитељске школе управља нарочити директор, коме већином помаже још један учитељ народне школе. Под његовом управом раде ученици учитељске школе свега 4 месеца ако су начињене две групе. Дабоме за практичну спрему у многим учитељским школама одређгно је знатно мање времена; у Руану на пр. сваки ученик је свега од прилике 40 дана у вежбаочици и то сваки пут око 15 дана у новом разреду. Наставни планови траже најмање два месеца за рад у вежбазнаца. И то је врло много према оном, како је раније било. Пре 1995 учиници свг три године трсбало је четири пута у години да проведу по једну недељу у вежбаоници. Али облачно они су, као што се допуштало у наставним плановима од 1905. за то стизали само два пут у години. тако да је сваки ученик у току од три године предавао од прилике 6 недеља. Осим писмених припрема за предавање, кратке приправе од стране директора вежбаонице пред почетак часа и критике на завршетку, рад у вежбаоници у главном се састоји из показивања и угледања. Мислимо, да не грешимо, ако тврдимо, да 9 часова у школи и 2 месеца у вежбаоници нису довољни за стручну и практичну спрему учитељеву

Због занемаривања стручног образовања наспрам општега може се објаснити и то, што француски учитељ народне школе много чешће се лаћа другога, боље плаћеног позива него немачки учитељ.

За допуњавање општега образовања много се уради за остала 22 часа. Ту је најпре један час, на ком се осем свега, што се од-