Učitelj

ПРИВРЕМЕНИ УЧИТЕЉСКИ РАСПОРЕД 331

времено распоређених кандидата буде што мањи, а то није тешко. Нека се стални учитељски распоред сврши најдаље до 1. јула. Одмах по том нека се празна непопуњена места понова објаве на стечај, који се мора свршити најдаље до 1. авг. и онда ће се број ових привремених знатно смањити.

Мислим да је прва и најважнија страна овог питања, да се овај привремени распоред изврши на време: да нико не буде у неизвесности, него да сваки зна на чему је, а не да учитеља погледају празна места, а празне школе наставнике. Овај привремени распоред треба да буде готов најдаље до 15. августа, како би сви наставници могли бити на својој дужности 1. септембра.

2.) Да се приправљењу овог распореда имао увек у виду и интерес школе. Интерес школе и учитеља није увек исти; сваки учитељ тежи да добије боље место и који је бољи (стечајем) и добија га, "те места неугодна за живот остају слабијим наставницима, а често и без наставника, те — на тај начин нека места добију све, а нека ништа; а то није интерес школе. Ако је „суђено“ да нека места остану без наставника, или се имају попунити са „вршиоцима учитељске дужности“, онда је боље да то буде у подељеним шко„лама, а никако у четвороразредним — неподељеним. Међутим то код нас не бива. Ако имамо школа без наставника, то су неподељене школе. Ако се постављају в. уч. дужности, то су опет оне. Оне су то те које пате ни криве ни дужне. Ја познајем две такве школе у мојој околини које од тога пате од свога постанка. Моје је мишљење: да је боље и затворити ове школе, него за наставнике постављати оне, који немају ни спреме а ни воље за рад. „Али ако се ипак нађе разлог да се они постављају, онда их искључиво постављати у подељеним школама, где неће они бити управитељи, где ће добијати потребна упуства, и што је најглавније где ће морати радити, јер школе од њих не пате толико што не умеју него што неће да раде, а овако, или би морали радити, или би напустили дужност. Као в. д. школског надзорника имао сам једног таквог наставника који кад је увидео да мора радити напустио је дужност. Ове године као министарски изасланик наишао сам на два таква наставника у чијим школама није био никакав успех (па ипак је један од њих и сада наставник) а да се радило под надзором тога не би могло бити.

С тога при прављењу овог распореда потребно је да се унапред види, могу ли се сва места попунити сталним учитељима, па ако не могу, онда узети потребан број и ових в. уч. дужности, и

| 226