Učitelj

522 УЧИТЕЉ

45.102 ђака. И код оволиког броја школа опет има у Москви и околини 8000 деце, која не походе школу. Овај завидни напредак у развитку основне школе показао се само зато, што је укинута школарина и што је прокламована обавезност основне наставе. И тако сада Москва са својом околином може поносно гледати у своју просветну будућност.

Значајно је још и то, да у Москви није укинут заједнички обед за сиромашне ђаке у основним школама у Москви и околини, и ако је укинута школарина. Исто тако није обустављено одевањесиротних ђака и одашиљање лети у санаторијуме болешљиве деце, која су из сиромашног реда грађанства. Све ово сада даје и одржава општинска благајница. Градска је скупштина одлучила, да се за све ове сврхе даје по 77 рубаља на сваки разред. Овако ће стање остати у Москви све до доношења новога закона о народним школама, када ће се и ове ствари потпуно регулисати.

в

У Москви постоји један од највећих просветних завода, „Васташшни Дом“. Та зграда изгледа као засебна варош. У њој се ва-

спитава преко 16.000 мушке и женске деце, почев од мале одојчади па до 20. године. За њихово поучавање има преко 600 на„ ставника; а 2.000 служитеља има у тој згради. То је завод искључиво за сирочад, која су остала без родитеља и родбине и држе се, у овом заводу, дотле, док мушки не изуче добро какав занат, а женске ручни рад, па их после, тако оспособљене за живот, спуштају у свет, да живе од свога заната. БЕЗ

У Русији постоји једна стална комисија, која сваке године приређује научне курсеве за руске учитеље и учитељице. Такав. курс одржан је прошле школске године у Петрограду од 5. јуна

и трајао је до 23. јула.

Овај курс може походити сваки учитељ-ца (европске и азиј-

_ Русије), који при упису полаже таксу од 10 рубаља. Ако би који наставник одустао после уписа од похађања курса, плаћена му се такса не враћа.

На овоме курсу _ било је у прошлој години 270 учитеља и учитељица. Предавања су била подељена у две секције. Прва јесекција природно-историјска, а друга хуманитарна.

У првој секцији су предавати ови предмети: физика, хемија, зоологија, ботаника, астрономија, геологија, физичка географија и метереологија, анатомија и физиологија. Овим предметима била су“