Učitelj

850 УЧИТЕЉ

Обреновачка Основна школа 1824.—1904. Написао Дим. Ј. Стојановић. 1911. год. Издање обреновачке осн школе. Цена 1 д.

Ко би се подухватио да напише историју наших народних школа од ослобођења Србије до данас, наишао би на многе тешкоће, јер и данас немамо доста и верних писмених података о школама, а њихова важност и потреба неоспорни су. То је и побудило Министарство Просвете те је оно 1897. године наредило расписом (ПБр. 15934) да управитељи основних школа воде школски летопис, у који ће уписивати све промене и важније догађаје, који се у току године десе у дотичној школи, како би те забелешке и подаци у њима могли послужити као извор за историје те школе. Нема спора да су ти летописи, ако и где се уредно воде, од драгоцене вредности за историју наших народних школа, | али они би куд и камо имали већу вредност, кад би се у њих уписали бар најважнији догађаји, и средили најнужнији подаци, од самог оснивања школе у дотичном месту. Дакле, кад би се претходно израдили, бар у најкраћим потезима, историја дотичне школе од њеног постанка у том месту па до дана, када се почне писати летопис њен. Пошто ми још имамо готово у свима местима по неколико стараца у животу, који памте отварање школе у њиховом месту и који нам могу дати бар најнужније податке за њену историју, то би сваком управитељу требала да буде света дужност, да отме од заборава све што се још може отети. '

У том погледу нам је дао леп пример писац ове књиге, коју приказујемо. Он је врло марљиво прикупио податке за обреновачку школу од 1824.—1904. године и изложио их у овој књизи. Ти подаци, нарочито они, што су добивени од старих људи, драгоцени су материјал не само за историју обреновачке него у опшке за историју наших народних школа.

Књига има 117 страна мале осмине, а подељена је на четири периода — одељка. Први период од 1824.—1858. а други од 1858.— 1882. године. Трећи период од 1882.—1898. обухвата живот школин по закону г. Ст. Новаковића, а четврти од 1898. до 1904. године обухвата живот школин по закону г. Андре Ђорђевића. Сва четири су периода детаљно обрађена и документована многим подацима о школи, њеном подизању, преправљању, разноликом уређењу, подели на одељења, издржавању а тако и о наставницима, њиховој спреми, плати, постављању и отпуштању њиховом из службе, премештају и т. д. Многи подаци, изнесени у овој књизи су од опште вредности за све школе у Србији, те је и са те стране она добро дошла, јер ко пажљиво прочита ову књигу имаће доста јасну слику стања и прилика свих школа у Србији у то доба.

Књига је израђена врло марљиво и штампана на финој хартији. Ми је најтоплије препоручујемо свима онима, који се интересују стањем и приликама наших народних школа.

М. Б. Радишић. _