Učitelj

О НАСТАВНОМ ПРОГРАМУ 765.

грешно схваћена основна школа. Мисли се, кад се зове основна, она треба све у основи да даје: основе свих знања и наука! То може бити, али кад би се у њој учило 7—8 година.

Али има нешто што је основа свима знањима и наукама, а то је Писменост: да сваки зна читати, писати и рачунати. Писменост није знање већ вештина, и ко ову вештину буде изучио како ваља, он ће моћи улазити у сва знања и све науке. И само то може и треба да даде наша основна школа, оваква каква је са четири разреда. Она неће ништа изгубити од своје важности, ако призна, да може дати само писменост: читање, писање и рачунање, јер и Бакић каже: „Основна је школа самостална школа, која даје потпуно образовање за обичне прилике, за масу народа, и то без обзира на доцније усавршавање у другим заводима“. А маси шреба само добра писменост и здрава основа васпитања.

Досадањи систем основне наставе дао је негативне резултате: ми смо и без писмености и без васпитања! Да ли је паметно ра-, дити и даље оно. чему се противи толико искуство» Ако се грешило до сад, да ли треба и даље то чинити» Уверен, да се код нас не може извести шесторазредна основна настава, још за дуго време, најмање 50 година, јер се за 30 година није могла извести обавезна настава, па да и даље не би радили један Сизифов посао, то сам мишљења, да садањи програм треба што више скратити, онолико, колико сам код предмета казао. Центар рада наше основне школе са четири разреда треба да буде српски језик и рачун са вештинама колико су потребне и нужне. То захгева наш општи интерес, ако се жели поколење јаче и телом и духом.

=

Каква ће бити настава и њен успех у будућности, ако се

НИ овако скрати >» , Настава ће имати целину, имаће духа, имаће живота, неће

бити С и растројена.

9. Настава се неће грешити о начело истинитости, јер се неће учити многе неистине из науке хришћанске и историје.

3., Наствва ће се изводити по начелу: мало али шемељно, место досадањег много али површно.

4. Настава ће у истини неговати дечје здравље, а неће га убијати и: сатирати као до сада.

5, Настава ће развијати љубав према књизи и школи, што до сада није могла учинити због „нагомиланости предмета за учење,