Učitelj

766 УЧИ ТЕ љЉ

педантског извођења наставног плана и поступања са ученицима, једне од врха до дна закопчане неприродности, — које све то учини, да се ученицима огади похођење школе и учење, да им се још у младости у клици угуши љубав према науци, те она са нестрпљењем само очекују дан, када ће им се тај тешки јарам школе скинути с врата, кад ће доћи спасење !“!

6., Настава ће упутити децу да мисле и размишљају о свему, јер се сада само много учи — а мало мисли и размишља. Дистервег је казао: „Учитељева вештина није у томе: да само саоп'штава (као сада што се ради), него да буди, да потреса, да ожив-љава, јер само живот рађа —- живот. Јадна је то добит, кад се, да се од детета начини чудо, покидају у њега жице разума од сувишнога натезања и тако засуше јаловим успехом живи извори „детињег дара“.

7., Настава ће се моћи вршити без уџбеника, а то значи, да ће тада бити без вербализма, јер ће се моћи све очигледно учити. Мање ће се „учити“ а више „знати“ : сад се много учи — а мало зна!

8., Настава ће бити јевтинија, па се чак може остварити да "буде бесплашна, јер се неће куповати ови рђави уџбеници — за «скупе паре! Сем читанке други уџбеници неће бити потребни. Разуме се, писци и трговци уџбеника проћи ће рђаво.

9. Настава ће боље резултате давати, па ће се и проценат писменост повећати. Смем слободно тврдити, да би проценат писмености био много већи, да је програм основних школа био мањи.

10., Само са овако скраћеним програмом, деца ће моћи свакога дана ошићи из школе весела и радосна, а учишељ ће бити 3ад0вољан својим радом: јер неће више „од човека правиши богаља !“

Александар Дауге.

ЗАНИМЉИВОСТ У НАСТАВИ.

„Весело срце кудељу преде“, вели наша народна пословица. Никад не треба губити из вида, да су деца — народ весели. "Она још живе у блаженом свету, у златном веку. Њима ће се вазда

! Ото Риле: Каква је народна школа. 2 Говорено на дан 24. Новембра 1911. године приликом тридесетогодишњице Београдског Учитељског Збора.