Učitelj

ПОДИЗАЊЕ И ИЗДРЖАВАЊЕ ШКОЛА 787

Милан Рабреновић, учитељ.

ПОДИЗАЊЕ И ИЗДРЖАВАЊЕ ШКОЛА.

1

Познато је да поред доста добрих школских зграда имамо их много и неподесних, а богме и са свим рђавих, које би у интересу дечјег здравља, требало одмах позатварати. Питање је само на који начин да их се најлакше ослободимо и новим заменимо. Постоји о томе више предлога. Многи мисле да је најбољи пут ако се подизање школских зграда пренесе на државу. Ја не мислим да је тако. За доказ нека нам послужи и подизање окружних болница, чије подизање пада на терет државе, па она ни до данас није ститла да их подигне и ако је број њихов знатно мањи од броја школа. А баш и кад би држава примила на се и подизање школских зграда, то не би било право. Од целокупног броја школа · рачунам да је добра половина таквих, које имају добре школске зграде. И зар сада — ако би смо подизање школских зграда пренели на државу — да оне општине, које су саме себи подигле нове школске зграде, подигну и оној другој половини. То није право. Право је да свака школска општина подигне себи школску зграду. Само треба наћи начин да се омогући подизање школских зграда што брже и што лакше. Тај је начин по мом уверењу овај:

1.) Да нарочите комисије изврше преглед свих школ. зграда и утврде где се имају подизати нове школске зграде. (Овде подразумевам и подизање учитељских станова).

2.) Да се изради предрачун коштања за сваку такву школску зграду према месним приликама. На

3) Да држава на основу добивених података учини потребан зајам искључиво за подизање школских зграда.

Из добивеног зајма даће се свакој школи потребна позајмица за подизање школских зграда, које ће бити дужне у законом року · (од годину дана) да подигну нову школску зграду; у противном подићи ће им држава на њихов рачун.

4.) Школе, које узму позајмицу од државе, дужне су дау своје буџете стално уносе (нпр. за 10 година) потребну суму за „ануитет; у противном то ће учинити окр. шк. одбор при прегледу дотичних буџета.

На овај би начин све школе које немају добре зграде једновремено и одмах добиле нове и добре школске зграде. На овај

266