Učitelj

НАГРАДЕ УЧИТЕЉА-ЦА ЗА РАД У ТЕЖИМ МЕСТИМА 307

који раде у Шежим местима, а та места одређује Главни Просветни Савет.

Ово је, несумњиво, једна и веома потребна и правична одредба. Зна се да су у Србији врло разнолика учитељска места у погледу тешкоће за рад, положаја самих места и саобраћајних средстава. Зна се да у тим тежим местима већином започињу наставничку службу тек свршени ученици-це учит. школа, те их треба помоћи, да бар толико, колико могу подмиривати и духовне и физиолошке потребе своје и својих породица, што би им то, при сад. учитељ. награди и скупоћи животних намирница, било тешко подмиривати. Удаљеност од вароши и варошица и тешка саобраћајна средства чине овај живот још скупљим.

Исто тако, као што су и многе одредбе овога закона до сад биле мртво слово на хартији, тако и ова правична одредба, није, ни после осам година живота овога закона, справедљиво примењена! Чија је зато кривица» Свакојако учитељска није; а најмање оних учитеља, који с правом очекују правилну и правичну примену тога члана законског.

У јануарској свесци у витељња“ изашла је Серене да је г. Министар просвете позвао (по закону) Просветни Савет да одреди она места рђава у којима ће наставници имати стални додатак без обзира на личности, као што је и досад требало да буде. Просветни Савет одредио је зато 3 своја члана, 3 професора, који познају врло мало таквих места. Дакле, Просветни Савет није ту одредио ниједног учитеља члана Просветног ПВЕ Па зашто су они у том Просветном Савету!...“

Крајње је време и било, да се тежа места службовања категоришу и утврди стални месечни додатак, без обзира на личности које у њима служе, па да наставници, још при поласку у та тешка места, унапред знају да нису тиме кажњени, него да ће зато имати већу плату. С тога је ова одлука г. министра за сваку похвалу. Овим он је оживео и у дело привео једну заборављену, а тако потребну, законску одредбу. Али, као и увек и овога пута је промашен циљ — правда није задовољена! Из тога се види колико су биле истините и пророчне речи уредникове у горњој белешци „Учитеља“, да тај посао неће бити урађен како треба само зато, што су у комисији за одређивање тих места били само професори, који та места мало познају. Ну, нека о томе факта говоре. —

У „Учитељу“ за месец фебруар т. г., а под натписом Обавештења, изнесен је списак награђених учитеља-ца за рад у тежим