Učitelj

ОПШТА ПЕДАГОГИКА _ 347

дана треба ма шта задавати. У млађим разредима, у одсуству материјала за задавање, може се захтевати, да ученици преписују просте чланке из читанке. У опште, домаћи задаци треба да проистичу из школских предавања, како би деца код куће само продужила или сређивала школски рад. Необрађене ствари не треба задавати за дом т.ј. не може се задати, да се научи такав материјал, који је ученицима неразумљив, не могу се задати такви задаци, чији тип није био обрађен у школи на многим примерима. Често пута и објашњена лекција доводи до тешкоћа слабе и непажљиве ученике, због чега им је потребна туђа помоћ. Код куће често питају децу: „Јесу ли вам то објаснили у школи>“ — За тебе ће свакако бити част, ако деца буду на то одговорила: „Да.“ Огромна већина ученика треба да буде у стању, да самостално изради домаће задатке. Ако тога није, онда си дужан, да себе запиташ, је ли све с твоје стране урађено за схватање предавања. Може се поуздано тврдити, да је способност, којом деца.израђују своје домаће задатке, најбољи критеријум твога предавања.

Само се по себи разуме, да је потребно, да тачно прегледаш израђене домаће задатке; ако се пак прекине таква контрола, деца _ ће почети да говоре: „Та учитељ наше задатке никако и не гледа.“ Добри ученици с нестрпљењем очекују тренутак, да учитељу покажу своје домаће задатке и бивају веома огорчени, ако он не нађе за нужно, да им задатке прегледа. Ако се то понавља често, онда ће ученици почети да не увиђају никакве циљеве у израђивању домаћих задатака, а траљави и немарљиви ученици уопште брзо престају и да раде код куће. Наравно, немогуће је проверити оно што су ученици код куће научили, или прегледати од почетка до краја сваки задатак ученички, јер се за све то нема довољно времена. Али се учитељ може задовољити и тиме, ако неколико ученика изговоре научено и ако сви ученици изнесу на клупе своје задатке, да би могао, пролазећи између клупа, пажљивим погледом, _ прегледати све радове редом. Пред неким ученицима треба да се задржиш и подробно разгледаш њихове задатке, затим скренути пажњу целом разреду на погрешке појединих ученика, да тиме нагониш остале ученике, да исправе своје грешке, ако их буду имали. На немарне ученике, које би опазио, треба особито да мотриш и њихове задатке нарочито увек прегледаш. При решавању аритметичких задатака треба да ти је правило, да пропиташ све ученике о решењу и да су ти сви ученици дужни показати своје задатке.

Неки учитељи за прегледање домаћих задатака узимају себи 23%