Učitelj

552 - УЧИТЕЉ

је могућно јасније, прегледније и пластичније да представи земљу, на којој се могу лако, поуздано и на даљини од 10м. да издвоје целокупне слике и распознају висински ступњеви; долине, брда,

средње и високе планине. Карта не сме ни сувише да генерилише, |

али не сме ни сувише да се изгуби у појединостима без вредности.

Политичке границе тако се приказују, да се могу наћи без велике муке.

Имена градова, појединих планина и планинских грана треба да буду ограничена на праву меру. И важнија саобраћајна средства

· (железнице, канали) налазимо на доброј карти.

Школска картографија стара се да нацрта што је могућно јасније слике појединих области, да изведе земљине облике обојеним приказивањем и да ограничи материјал за усвајање. Овде онде може се увући још понеко место, река, брдо итд. подићи главна жељезничка линија.

Понеке политичке карте садрже још много места, али су им теренски и речни знаци нејасни и нису довољно извучени.

Одговор на наше прво питање значи:

1. Земљописна настава саопштава јасне и очигледне представе о природи и култури земаља: зато треба ученике упознати не само помоћу степеновања и размерника о положају, протезању, вели-

_ чини, клими и удаљености градова, дужини река, већ и на основу пластичког представљања разним ниансама боја о граници, уздигнућу, угнућу, стрменим падовима, о наводњености научити ученика, да развијеном маштом помоћу домовинских представа подробно опише област са биљним, животињским и људским животом.

2. По Ритеру су делови света и поједине земље моћни организми и природне области индивидуе, код којих поједини делови стоје у узрочној ввзи; зато се морају ученици навикавати, да сами изналазе узрочне односе помоћу реда од закључака из везе и поретка садржином богатих и правим представама испуњених карата, и да удубљивањем у дух карте сами изнађу мисли представљачеве.

3. Ови захтеви могу се само тада испунити, ако учитељу стоје на расположењу за земљопис одиста добре зидне карте и атласи.

ж

2. Да ли је учење читања карата потребно и могућно 2

Без карте земљописна настава виси у ваздуху. Физичка карта образује очигледну основу за добијање земљописног знања, за представе и законе о одношају између земљишта, наводњености,

| | | 3 |